Kellogg fjerner 'naturligt' fra produkter

Fødevareproducenten Kellogg Co. betaler nu godt 27 mio. kroner for at indgå forlig i en verserende retssag, hvor man var beskyldt for at vildlede forbrugere. Koncernen lover samtidig at droppe ordet ’naturlig’ fra to af sine morgenmadsprodukter.
Foto: Wilfredo Lee/AP
Foto: Wilfredo Lee/AP

Kellogg Co., som er verdens største producent af morgenmadsprodukter - såsom de populære Frosties, har betalt 5 mio. dollar (27 mio. kr.) for at indgå forlig i en række sager i USA om to af selskabets ’naturlige’ produkter. Det skriver Reuters.

En række sagsøgere havde beskyldt koncernen for at vildlede forbrugere ved at kalde produkterne Kashi og Bear Naked som naturlige til trods for, at de indeholdt kemiske ingredienser såsom pyridoxinhydrochlorid, calciumpantothenat eller hexan-forarbejdet sojaolie.

Men nu har Kellogg indgået forlig i de mange sager, som siden er blevet samlet til én. Det betyder ud over million-udbetalingen, at man dropper beskrivelserne ’All Natural’, ’Nothing Artificial’, ’100% Natural’ og ’100% Pure and Natural’ fra pakkerne til de pågældende produkter.

Advokaten Livia Kiser fra det velrenommerede firma Loeb & Loeb, som specialiserer sig inden for mærkning af fødevareprodukter, siger til mediet, at sagen er et udtryk for en bredere tendens i sektoren, hvor en række selskaber har været tvunget til at ændre ordlyden på deres produkter i forbindelse med lignende retssager.

Kellogg's oplever knas med morgenmadssalget

Vil Warren Buffet købe Kellogg?

Læs artiklen fra Reuters her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår