Dansk lettelse over nye EU-regler for fødevare-reklamer

I Bruxelles er der blevet vedtaget nye regler for promovering af fødevarer, og de er langt bedre, end Landbrug & Fødevarer havde frygtet.
Foto: Mie Brinkmann
Foto: Mie Brinkmann

Nye EU-regler omkring reklamekampagner for fødevare- og landbrugsprodukter bliver budt varmt velkommen af L&F.

Organisationen havde frygtet, at regelsætte ville føre til, at EU-kronerne ville blive forbeholdt nogle få, kvalitetsstemplede produkter, men i stedet rammer de ifølge L&F en fin balance. Det skriver netmediet Altinget.

"Det, der ligger på bordet nu, er mere åbent for fødevarer generelt, og derfor kan det blive væsentligt mere interessant for de sektorer, der før i tiden har været helt afskåret fra at søge på grund af nogle lidt besynderlige kvalitetsdefinitioner," siger Erik Enevold Kam, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, til Altinget.

Under de gamle regler oplevede f.eks. danske kyllingeproducenter, at de ikke kunne søge støtte til salgsfremme, fordi de ikke var certificeret under EU's kvalitetsordninger, der tæller op mod 1200 forskellige produkter.

Læs historien fra Altinget her.

Fødevarer, drikkevarer, detail, leverandører og services. FødevareWatch dækker bredt - læs mere i vores gratis nyhedsbrev

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter