Interesse for innovation driver danske producenter på private label-messe

Den danske producent af ost med tilføjede planter, Planetdairy, oplever stor interesse for deres produkt på verdens største private label messe. Hos Coop leder man efter virksomheder med et ”tvist”. 
Hos producenten Planetdairy mærker man interesse på verdens største private label messe for sit osteblandingsprodukt, der adskiller sig fra de klassiske produkter. Også Ish Spirits oplever "enorm" interesse. | Foto: Pr/ Planetdairy
Hos producenten Planetdairy mærker man interesse på verdens største private label messe for sit osteblandingsprodukt, der adskiller sig fra de klassiske produkter. Også Ish Spirits oplever "enorm" interesse. | Foto: Pr/ Planetdairy

Med lige under 3000 producenter på verdens største private label messe, PLMA, der i disse dage afholdes i Amsterdam, kræver det typisk en særlig niche at finde nåleøjet og komme ind hos de store producenter. 

Og danske Planetdairy, der under brandet Audu producerer ost med tilføjet planter og bønner, er netop sådan en virksomhed med et anderledes produkt.

“Vi oplever klart, at der er en interesse for vores produkt,” siger en af tre medstiftere og marketingansvarlig i Planetdairy, Jesper Colding.

Selskabet er født ud af forskning og teknologiens formåen på mejerisiden, hvor køernes klimapåvirkning har været oplagt årsag til at finde på alternativer. 

Mængden af planter varierer fra produkt til produkt, men af de produkter, som i dag er på markedet, er der tilføjet planter, så der er mindst 40 pct. mindre CO2-udledning end fra et rent osteprodukt. 

”Det virker til at bæredygtighed og CO2 fylder meget på messen, og vi har talt med flere interesserede,” siger Jesper Colding.

Virksomheder med særpræg

Hos Coop bekræfter Michael Rahbek, chef for egne varer i detailkæden, at virksomheder med et særpræg ofte er, hvad man leder efter fra den anden side af bordet.

”Vi kigger bredt på varer på messen, men særligt inden for plantebaserede produkter, økologiske produkter og så virksomheder, der har et særligt tvist, kigger vi interesseret på i år.”

Michael Rahbek omtaler PLMA-messen som ”juleaften,” for alt, hvad han skal bruge som private label-chef, er at finde i hallerne i Amsterdam. 

Men selvom Coop naturligt kigger mod Italien for pastaproducenter og derfor ikke bruger de danske producenter til alting, fylder de danske stande en stor del for detailkæden: 

”Vi har et stærkt samarbejde med mange af de danske leverandører på messen. Og det er fedt at være hernede som dansker, for vi kan bare et eller andet med fødevarer, og det mærker man,” siger Michael Rahbek. 

Udlandsplaner hos Planetdairy

Planetdairy har en ambition om at ekspandere audu-brandet til udlandet og er allerede på vej ind i Sverige gennem supermarkedskæden ICA. 

Det bliver dog under eget brand, men osteproducenten vil gerne lave produkter under eget brand og under private label, som man endnu har til gode. 

Der er dog oplagte muligheder for at finde potentielle partnere på PLMA, hvor der vurderes at være over 17.000 indkøbere fra rundt omkring i verden.

”Vi vil absolut gerne lave private label-produkter og er på PLMA for dels at finde kunder og produktionspartnere,” siger Jesper Colding. 

Planetdairy, der har hjemme i Skejby ved Århus er nemlig et såkaldt rapfodet selskab, der selv styrer udviklingen, men får produceret hos andre. Og det kan meget vel også blive i udlandet fremover, siger Jesper Colding: 

”Vi leder efter nogle, der kan hjælpe os med at vokse – også i private label. Vi tror på, at private label vil komme til at fylde mest i vores forretning,” siger medstifteren af Planeydairy. 

Han fortæller videre, at de først og fremmest leder efter detailkæder i nærliggende lande til at køre både eget brand og private label ud gennem. 

Blæst bagover

Også producenten af alkoholfri spiritus, Ish Spirits, er til stede på PLMA-messen.

”Vi bliver nærmest blæst bagover af interessen, og vi løber rundt,” siger Peter Bruun, der er adm. direktør i Ish Spirits.

Ish er til stede på PLMA for andet år i streg, men oplever i år en helt anden interesse og anerkendelse for produktet. Direktøren vedkender også, at Ish Spirits taler ind i en trend, hvor flere og flere forbrugere både i Danmark og i udlandet vil skrue ned for alkoholforbruget.

”Sidste år skulle vi forklare langt størstedelen, hvad det er, vi går og laver. Men i år har stort set alle de største dagligvarekæder været forbi, og flere har udtrykt interesse.”

Ish Spirits sælger stadig mest på det danske marked, men oplever stor vækst i Polen og på det amerikanske marked, siger Peter Bruun. De laver ikke private label, men sidste år kom producenten ind i den store hollandske kæde Albert Heijn. 

”Vi har godt kunne mærke stigende interesse her fra Holland også efter aftalen,” lyder det fra direktøren.

Innovationen kommer fra Europa

Karsten Nielsen er adm. direktør i fødevarenetværket Food From Denmark, som har været på PLMA-messen siden 2005. Han har især de seneste år oplevet en stor fremgang inden for innovative produkter på private label-markedet.

”Der kommer meget mere innovation ind i private label-produkter, og det vil forstætte i fremtiden,” siger Karsten Nielsen.

Han mener dog, at nåleøjet skal præciseres for de danske producenter, for at de skal kunne hamle op med producenter i større lande:

”Med høje omkostninger til produktion i Danmark, så kan de danske producenter ikke konkurrere med de store internationale fabrikker. Vi skal finde nicher, hvor målgruppen værdsætter kvalitet, fleksibilitet, omstillingsparathed og ikke mindst innovation,” siger Karsten Nielsen.

Samme ordlyd kommer fra direktør ved PLMA, Peggy Davies, der glæder sig over rekordmange deltagere med årets 2960 deltagere fra i alt 73 lande.

”Der sker enormt meget, og særligt de seneste år siden corona – der gjorde markedet enormt usikkert – er innovationen en vigtig årsag til, at private label-markedet stadig vokser på tværs af Europa.”

”Og typisk der ser vi, at innovationen inden for private label kommer her fra Europa og videre til USA, og ikke den anden vej.”

Det amerikanske marked for private label er da også væsentligt efter det europæiske og stod således for 18,9 pct. af salget og 20,7 pct. af volumenandelen.

I første kvartal af 2024 stod private label-produkter for 38,2 pct. af det samlede europæiske salg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter