Forskere går i kødet på regeringens momsundersøgelse

Ifølge sundhedsøkonomer er en lavere moms på frugt og grønt et ineffektivt redskab, skal man forbedre danskernes sundhed, skriver Videnskab.dk
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix.

Lavere moms på frugt og grønt bør ikke være det redskab, man griber til, skal man forbedre danskernes sundhed. 

Det mener Jørgen Dejgaard, professor ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, der over for Videnskab.dk kalder en differentieret og lavere moms for ”bøvlet” og et ineffektivt redskab.

”Jeg ser det ikke som værende specielt realistisk, at vi får indført differentieret moms i Danmark. Det vil være bøvlet, og desuden har vi et andet redskab, der fungerer - nemlig punktafgiften,” siger han til mediet og slår på, at prisfald vil være mere effektivt grundet prisfølsomheden i frugt- og grønt-kategorien.

Punktafgiften bruges af staten til at regulere forbruget - blandt andet på sukkerholdige varer og alkohol. 

Professor Jørgen Dejgaard bakkes op af professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet John Thørgersen, der vurderer, at man, hvis man sænker momsen på frugt og grønt, må sætte den op for andre varer, da det ellers vil fremstå som en skattelettelse - og det er dyrt rent administrativt. 

Udmeldingen fra professorerne kommer oven på, at skatteminister Jeppe Bruus (S) har igangsat en analyse af, hvad det vil koste af indføre differentieret moms, således momsen på sunde varer som frugt og grønt kan sænkes. 

Skatteminister vil kigge på mulighed for lavere moms

I et interview til Politiken lød det i weekenden fra skatteministeren: 

”Der er et potentiale i at kigge på, om man kan differentiere moms på nogle varer, som vi gerne vil have folk til at købe flere af. Det kunne for eksempel være frugt og grønt.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter