Indiens middelklasse og lavindkomstforbrugere lider lige nu under stigende leveomkostninger - og det har konsekvenser for de globale fastfoodkæders franchisetagere i landet.
Ifølge Financial Times skyldes det, at Indien - der ganske vel bryster sig af at være den hurtigstvoksende store økonomi - bakser med en inflation, der har fået mange forbrugere til at skrue ned for at spise ude.
Konsekvensen er et markant fald i salget for flere globale fastfoodkæder, herunder blandt andet Dominos’ og Popeyes-operatøren Jubilant Foodwords, der onsdag kunne præsentere et kvartalsregnskab, der i Indien bød på et resultatfald på 46 pct. sammenlignet med sidste år.
Samme tendens gør sig gældende for franchisetageren til KFC og Pizza Hut i Indien, Devyani International, der i første kvartal så overskuddet falde med 89 pct. før ekstraordinære udgifter. Og for McDonalds’ franchisetager i landet, Westlife Foodworld, der i kvartalet så nettoomsætningen falde med 96 pct.