Fastfoodkæder taber terræn i Indien - overskuddet styrtdykker

Kæder som McDonalds, KFC og Pizza Hut oplever modgang grundet generelle stigende omkostninger i Indien.
Westlife Foodworld, franchisetageren til omkring 400 McDonalds-restauranter i Indien, så i første kvartal nettoomsætningen falde med hele 96 pct. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix
Westlife Foodworld, franchisetageren til omkring 400 McDonalds-restauranter i Indien, så i første kvartal nettoomsætningen falde med hele 96 pct. | Foto: Francis Mascarenhas/Reuters/Ritzau Scanpix

Indiens middelklasse og lavindkomstforbrugere lider lige nu under stigende leveomkostninger - og det har konsekvenser for de globale fastfoodkæders franchisetagere i landet. 

Ifølge Financial Times skyldes det, at Indien - der ganske vel bryster sig af at være den hurtigstvoksende store økonomi - bakser med en inflation, der har fået mange forbrugere til at skrue ned for at spise ude. 

Konsekvensen er et markant fald i salget for flere globale fastfoodkæder, herunder blandt andet Dominos’ og Popeyes-operatøren Jubilant Foodwords, der onsdag kunne præsentere et kvartalsregnskab, der i Indien bød på et resultatfald på 46 pct. sammenlignet med sidste år. 

Samme tendens gør sig gældende for franchisetageren til KFC og Pizza Hut i Indien, Devyani International, der i første kvartal så overskuddet falde med 89 pct. før ekstraordinære udgifter. Og for McDonalds’ franchisetager i landet, Westlife Foodworld, der i kvartalet så nettoomsætningen falde med 96 pct. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter