Producent: EU-regler spænder ben for innovative danske virksomheder

EU skal sikre et marked, som er attraktivt for nye virksomheder, der forarbejder restprodukter, siger direktør i Agrain.
Aviaja Riemann-Andersen, direktør og medstifter af Circular Food Technology, mener, at EU's regler i sidste ende tvinger virksomheder ud af Europa. Melproducenten kigger mod USA. | Foto: Johanna Geron
Aviaja Riemann-Andersen, direktør og medstifter af Circular Food Technology, mener, at EU's regler i sidste ende tvinger virksomheder ud af Europa. Melproducenten kigger mod USA. | Foto: Johanna Geron

Selvom EU giver virksomheder adgang til det europæiske indre marked, spænder de mange regler ben for innovation og udvikling. 

Det mener Aviaja Riemann-Andersen, direktør og medstifter af Agrain by Circular Food Technology, som sælger mel produceret af overskudsproduktet mask fra ølbrygning.

I en artikel i Sjællandske Nyheder kritiserer direktøren især EU’s regler for novel food, som ifølge direktøren begrænser virksomhedens innovation og i sidste ende kan afholde dem fra at bruge de bedste metoder i produktionen. 

Novel food drejer sig kort fortalt om, at hvis en fødevare ikke har været anvendt i EU inden 15. maj 1997, skal den igennem en omfattende godkendelsesproces, før man må sælge produktet. Reglerne er til for at sikre forbrugerne mod skadelige produkter. Godkendelse kan tage flere år, men for Agrain slap de uden om novel food-reglerne. 

”Vi sidder med et projekt lige nu, hvor vi skal fermentere. Der kan vi enten bruge de allerede få godkendte, men vi kunne også bruge nogle nye og måske bedre. Men så er det novel food og tager fire, måske fem år. Det begrænser innovationen,” siger direktøren til Sjællandske Nyheder.

Derfor er melproducenten begyndt at sælge sine produkter i USA, hvor reglerne er mindre restriktive og mere attraktive for virksomheder, som arbejder med at udnytte restprodukter. Derfor kigger de også mod USA frem for Europa, hvis de skal bygge en ny fabrik, fortæller direktøren.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter