Unilever stiger på den hollandske børs efter overlegen vækst i første kvartal

Fødevarekoncernen Unilever leverer større vækst end ventet. Omsætningen lød på 14,96 mia. euro i kvartalet mod ventet 14,7 mia. euro.
Regnskabet har fået flere pæne ord med på vejen fra analytikerkorpset. | Foto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix.
Regnskabet har fået flere pæne ord med på vejen fra analytikerkorpset. | Foto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix.
af marketwire

Forbrugsvarekonglomeratet Unilever leverede i første kvartal en langt bedre vækst, end markedet havde ventet. Særligt inden for skønheds- og velplejeprodukter bidrog væksten til fremgangen.

Det modtages positivt af markedet, der sender Unilever i vejret med 4,2 pct. til 46,85 euro på børsen i Amsterdam kort tid efter handelsstart.

Regnskabet har også fået flere pæne ord med på vejen fra analytikerkorpset. Hos Citi beskriver analytiker Cedric Besnard regnskabet som værende af ”høj kvalitet”, der kan bane vejen for en opjustering af analytikerkorpsets estimater.

Hos RBC bemærker James Edwardes Jones, at divisionerne alle oversteg markedets forventninger, men at der ellers ikke er meget nyt at komme efter.

”Udover det er der ikke meget nyt med en gentaget prognose og ingen nye kapitalallokeringsoverraskelser,” skriver han ifølge Bloomberg News.

Unilever, der står bag alt fra selvplejemærker som Dove, mayonnaisemærket Hellmann’s og isproducenten Ben & Jerry’s, realiserede i første kvartal en underliggende salgsvækst på 4,4 pct., hvor analytikere adspurgt af Bloomberg News havde regnet med 3,59 pct.

Her trak særligt divisionen Beauty & Wellbeing op med en vækst på 7,4 pct. mod estimeret 6,08 pct.

Omsætningen lød på 14,96 mia. euro i kvartalet mod ventet 14,7 mia. euro.

Også den underliggende vækst i volumen og priserne var højere end ventet.

”Unilever leverede en forbedret volumenvækst i første kvartal. Det var drevet af vores nøglemærker, der havde en underliggende vækst på 6,1 pct. med stærke præstationer fra Dove, Knorr, Rexona og Sunsilk,” siger topchef Hein Schumacher i regnskabet.

Han oplyser videre, at Unilever er i gang med sin vækstplan ”Growth Action Plan.”

”Unilevers transformation er på et tidligt stadie, men vi har stigende tiltro på vores evne til at levere bæredygtig volumenvækst og et positivt miks, i takt med at vi accelererer udvidelsen af bruttomarginen,” siger topchefen.

Unilever fastholder sine forventninger til 2024 om en underliggende salgsvækst på 3-5 pct. Konsensus i markedet var 3,92 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter