Krydderiselskab vokser på bundlinjen trods hård konkurrence

Paulig Denmark kommer på trods af mistede markedsandele alligevel ud af det seneste regnskabsår med overskud på bundlinjen. 
Paulig Denmark er ejet af finske Paulig Group, som står bag bl.a. krydderi- og tex mex-mærket Santa Maria. | Foto: Jesper Stormly Hansen
Paulig Denmark er ejet af finske Paulig Group, som står bag bl.a. krydderi- og tex mex-mærket Santa Maria. | Foto: Jesper Stormly Hansen

Et år med hård konkurrence, tabte markedsandele, udskiftning i direktørposten og et nyt navn. 

Sådan kan året opsummeres for selskabet Paulig Denmark, som er ejet af finske fødevarevirksomhed Paulig Group. Selskabet står blandt andet bag krydderi- og tex mex-mærket Santa Maria. 

På trods af udfordringer formår Paulig Denmark i et dugfriskt 2023-regnskab alligevel at hæve bundlinjen fra 7,4 mio. kr. forrige år til 12 mio. kr. i år. Omsætningen ikke er offentliggjort for året, men bruttofortjenesten har også taget et hop opad fra 32,8 mio. kr. året før til 42,9 mio. kr. i 2023. 

Dog fremlagde virksomheden omsætningen for 2022-regnskabet, som viste en omsætning på 53,4 mio. kr. sammenlignet med 46 mio. kr. i 2021. 

Paulig-ledelsen begrunder i ledelsesberetningen, at ”årsagen til fremgangen i resultat er drevet af vækst i retail”, men året har også været præget af markante udfordringer med høj inflation. 

”Fortsat øgede omkostninger har betydet, at det har været nødvendigt at sende prisstigninger ud i markedet. Dette vel vidende, at det har givet et endnu større prisgap i markedet og gjort konkurrencen endnu hårdere mellem vores brands, andre brands og kædernes egne mærker i både Retail og Out Of Home salgskanaler,” skriver ledelsen. 

En konsekvens af den samlede udfordrende situation er, at Paulig Denmark har ”mistet markedsandele til detailkædernes egne mærker samt, at salgsandelen på tilbud er øget og har kostet øget investering for både os og vores kunder”. Det har betydet, at kunderne har skriftet virksomhedens brands ud med billigere produkter, ifølge ledelsesberetningen. 

Året stod også på et navneskifte, hvor virksomheden i april ændrede navn fra Santa Maria A/S til Paulig Denmark A/S. Derudover har der været udskiftning i direktionen. Tommy Tholstrup Rugaard stoppede i slutningen af 2023, og Vibeke Susanne Christensen overtog stolen som admin. direktør. 

Forventer fortsat konkurrence

Virksomheden forventer fortsat hård konkurrence i det kommende år, men de har også store forventninger til året med en lavere inflation og øgede investeringer. 

”For 2024 har vi investeret yderligere i samarbejdet med vores kunder for at sikre fremtiden både i Retail og Out Of Home. I Retail har vi fået forbedret distribution i flere Retail kæder på bl.a. Santa Maria Asian, Santa Maria Krydderier. Santa Maria Pops og i Out Of Home har vi med den øgede investering en forventning om, at øge salget af Santa Maria Tex Mex,” skriver ledelsen. 

Virksomhedens egenkapital er 50,3 mio. kr. i 2023. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter