Unilever taber markedsandele til private label i USA og Europa

Årsagen skal findes i, at stigende priser har sendt forbrugerne i retning af supermarkedernes egne mærker.
Unilevers markedsandel i mayonnaise-kategorien faldt i fjerde kvartal af 2023 med 374 basispoint. | Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Unilevers markedsandel i mayonnaise-kategorien faldt i fjerde kvartal af 2023 med 374 basispoint. | Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix

Den britiske storkoncern Unilever har i fjerde kvartal måttet se markedsandelene i USA og Europa svinde ind, mens den billigere private label-kategori æder sig ind på markedet. 

Ifølge Reuters gjaldt det i langt de fleste af de kategorier, koncernen opererer inden for - kategorier, der da også har set store prisstigninger de senere år.

Unilevers underliggende prisvækst var på sit højeste - i fjerde kvartal af regnskabsåret 2022 - 13,3 pct., og prisstigningerne var blandt andet største i iskategorien, hvor priserne var 14 pct. højere end samme periode året forinden. I dag ligger prisstigningerne i kategorien i niveauet 5,8 pct. 

I iskategorien faldt Unilevers markedsandele i fjerde kvartal af 2023 med 141 basispoint, mens markedsandelene i mayonnaise-kategorien faldt med 374 basispoint.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter