DI Fødevarer: "Man skal ikke underkende værdien af monarkiet på eksportmarkedet"

Brancheorganisationen ikke vil komme med en direkte opfordring til Kongehuset om at fortsætte ordningen med Kongelige Hofleverandører, men understreger sammen med Toms Gruppen ordningens eksportværdi.
Toms Gruppen har i dag tre varemærker, der har lov til at bære prædikatet ’Leverandør til Det Kongelige Danske Hof’. Det er Galle & Jessen, Toms og Anthon Berg. Alle tre varemærker har haft prædikatet i over 60 år. | Foto: PR/Toms Gruppen
Toms Gruppen har i dag tre varemærker, der har lov til at bære prædikatet ’Leverandør til Det Kongelige Danske Hof’. Det er Galle & Jessen, Toms og Anthon Berg. Alle tre varemærker har haft prædikatet i over 60 år. | Foto: PR/Toms Gruppen

Bør ordningen med Kongelige Hofleverandører fortsætte i sin nuværende form, ændres eller helt sløjfes? 

Meningerne er mange, står det klart, oven på at Kongehuset i sidste uge meldte ud, at de virksomheder - herunder mange føde- og drikkevarevirksomheder - der i dag er tildelt titlen, vil miste den i kølvandet på tronskiftet den 14. januar. 

I DI Fødevarer vil man ikke kloge sig på, om ordningen skal fortsætte. Branchedirektør Leif Nielsen slår dog med syvtommersøm fast, at prædikatet Kongelig Hofleverandør spiller en ikke ubetydelig rolle for virksomhederne, når de skal ud i verden.

”I bund og grund er det op til Kongehuset selv at finde ud af, om ordningen skal videreføres. Men der er da ikke nogen tvivl om, at man ikke skal underkende værdierne af monarkiet på eksportmarkedet,” siger Leif Nielsen til FødevareWatch og fortsætter: 

”Det gælder både, når de er med på eksportfremstød, men det gælder også prædikatet Kongelig Hofleverandør, der har en stærkt understøttende effekt på Danmarks afsætning ude i verden.”

Forbrugerråd og eksperter: For uigennemskueligt

Det budskab gentager Toms Gruppen, som i dag har tre varemærker, der kan bryste sig af at være Kongelig Hofleverandør - og som dermed også står til at miste titlen - nemlig Galle & Jessen, Toms og Anthon Berg. 

”Prædikatet ’Leverandør til Det Kongelige Danske Hof’ har en stor betydning for os. Både nationalt og internationalt. Vi er naturligvis stolte af prædikatet, da det tildeles som en særlig anerkendelse ud fra en vurdering af kvalitet, forretningsførelse, samfundsansvar og ordentlighed,” udtaler Martin Thorup Haagesen, der er direktør for det internationale salg i koncernen.

Toms Gruppen forventer at kunne bruge prædikatet frem til dets udløb i april 2028 - noget, der især gavner den internationale del af konfektureforretningen, fortæller Martin Thorup Haagesen.

”Særligt internationalt er det vigtigt for vores eksportforretning, fordi det åbner døre til nye markeder, styrker tilliden hos forbrugere og forretningspartnere og øger vores konkurrenceevne. Titlen associeres ofte med danske værdier som kvalitet, pålidelighed og tradition, hvilket skaber et positivt omdømme for vores brands,” lyder det fra direktøren, der uddyber:

”Så sent som i sidste uge ønskede en ny kunde fra Sydkorea f.eks. at se vores Kgl. Hofleverandør-certifikat, og vi sender det også jævnligt til både Kina, Japan og USA. Dette viser, at prædikatet fungerer som et internationalt anerkendt kvalitetsstempel, der giver vores produkter troværdighed og efterspørgsel på verdensplan.”

Udover Toms Gruppen er der i alt 103 danske virksomheder, herunder en lang række i drikke- og fødevarebranchen, på listen over Kongelige Hofleverandører, som i forbindelse med tronskiftet den 14. januar står til at miste prædikatet.

Det betyder dog ikke, at virksomhederne fra næste uge skal stoppe med at bruge kongekronen i deres markedsføring. 

For de virksomheder, der skulle have ordningen forlænget i år, gælder det, at de kan bruge det frem til 14. januar 2025, mens det for de resterende - herunder Toms Gruppen - hvis titel som Kongelig Hofleverandør har længere løbelængde, gælder, at de kan bruge titlen til prædikatets udløbsdato.

Om ordningen fortsætter i sin nuværende form, en ny form eller helt sløjfes er dog endnu uvist, da Kongehuset har oplyst, at man efter tronskiftet vil tage stilling til ordningens fremtid. 

Over for Danmarks Radio opfordrer flere eksperter samt Forbrugerrådet Tænk dog til et farvel til eller ændring af hofleverandørordningen - det, med begrundelsen, at ordningen er forældet og uigennemsigtig. 

”Hofleverandørordningen er ikke tidssvarende, fordi det ikke er gennemskueligt, hvem der bliver det,” lyder det blandt andet fra eliteforsker Christoph Ellersgaard fra CBS. 

Han henviser til, at der ikke findes et egentlig regelsæt, der afgør, hvornår en virksomhed kan blive Kongelig Hofleverandør og pynte sig med det i dennes markedsføring.

I Forbrugerrådet Tænk så man gerne, at der kom en bedre deklarering af, hvad der ligger bag beslutningen om at tildele udvalgte virksomheder prædikatet.

Måske forældet i Danmark, men ikke udlandet

Spørger man branchedirektør Leif Nielsen, om ordningen ifølge DI bør være mere gennemsigtig, gentager han budskabet om, at det skal være ”helt op til Kongehuset selv at vurdere.”

Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, påpeger Kongehusets store værdi for dansk eksport. | Foto: Sif Meincke/di Fødevarer
Leif Nielsen, branchedirektør i DI Fødevarer, påpeger Kongehusets store værdi for dansk eksport. | Foto: Sif Meincke/di Fødevarer

Til gengæld afviser han, at ordningen skulle være forældet, da FødevareWatch beder branchedirektøren kvantificere, hvor stor værdi der ligger i at kunne pynte sig med titlen som Kongelig Hofleverandør.

”Jeg kan i hvert fald sige, at det royale, hvad angår branding, ikke er forældet, når det kommer til afsætning ude i verden,” siger Leif Nielsen og fortsætter:

”Kongehuset bidrager i høj grad til at understøtte fortællingen om et Danmark med lange traditioner, verdens bedste demokrati og højkvalitetsprodukter.”

Disse føde- og drikkevareselskaber mister royal blåstempling

At der i forbindelse med Kongehusets udmelding om, at man først efter tronskiftet vil tage stilling til ordningen med Kongelige Hofleverandører, skulle være gået et større lobbyarbejde i gang i Dansk Industri, afviser Leif Nielsen imidlertid:

”Det er helt op til dem af føre det videre, men vi er taknemmelige for deres opbakning - også den opbakning, det kommende regentpar har vist i de forløbende år.”

”Det har været en kæmpe gave til dansk erhvervsliv og Danmark, fordi det jo har været medvirkende til, at vi har fået gode vilkår på afsætningen,” siger han afsluttende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter