Det bør være et krav ved lov, at supermarkeder nedsætter prisen på fødevarer tæt på sidste salgsdato.
Det mener det norske, regeringsnedsatte udvalg Madspildsudvalget, som er sat i verden for at komme med forslag til at nå det officielle mål på halvering af madspild inden 2030.
Det skriver det norske erhvervsmedie E24.
I dag benytter man i mange norske supermarkeder klistermærker med 30, 40 eller 50 pct. rabat på varer tæt på sidste salgsdato, men det er frivilligt og ikke et krav.
”At sætte prisen ned har vist at være et effektivt tiltag for butikkerne, men der er fortsat potentiale for udbredelse, særligt for varegrupper uden datomærkning som eksempelvis brød/bagervarer og frugt og grønt,” skriver udvalget ifølge E24.
Derudover foreslår udvalget at indføre et krav om donation af overskudsmad, at der skal føres statistik over madspildet, og at fødevarebranchen har ansvar for at redegøre for, hvordan madspild opstår, og hvad de ellers kan gøre for at undgå det.