Tomatkoncern drømmer om internationalt salateventyr

Nordic Greens vil på sigt bygge salatfabrikker i andre lande sammen med partnere. Har åbnet dialog med investorer og partnere, fortæller ejer og adm. direktør Mads Pedersen.
For ejer og adm. direktør Mads Pedersen handler satsningen med en fuldautomatisk fabrik til at producere 3000 ton salatblade årligt nemlig blot om første skridt. | Foto: Pr / Nordic Greens
For ejer og adm. direktør Mads Pedersen handler satsningen med en fuldautomatisk fabrik til at producere 3000 ton salatblade årligt nemlig blot om første skridt. | Foto: Pr / Nordic Greens

Drømmene er allerede beskrevet hos Nordic Greens Salat. 

Datterselskabet indgår i gartnerikoncernen Nordic Greens i Bellinge udenfor Odense. Men hvis planerne går som ventet med fuld fart på nyindviet salatfabrik til 250 mio. kr., skal det blive til meget mere end at være et datterselskab og én fabrik.

For ejer og adm. direktør Mads Pedersen handler satsningen med en fuldautomatisk fabrik til at producere 3000 ton salatblade årligt nemlig blot om første skridt. Fabrikken er bygget op omkring en unik teknologi og er styret via kunstig intelligens - og de mange forberedende øvelser til at dyrke salatblade uden brug af menneskehænder - skal efter planen være pilotprojektet til at skalere ude i verden.

”Vi vil gerne partner op og komme med knowhow og teknologipakken, men skal ikke stå for driften i udlandet. Og der er allerede sat gang i dialoger både i Europa og i USA sammen med partnere i de pågældende lande,” fortæller ejer og adm. direktør Mads Pedersen.

Han har sammen med resten af organisationen netop kørt de første omgange salatproduktion - og satser hårdt på at anlægget lever op til de høje forventninger og kan levere fra nytår.

”Fra 2024 skal det køre for fuld tryk og det er en kæmpe satsning for os, da det er blue ocean og ingen referencer at læne sig op af, så det er med nerverne uden på tøjet, for den største opgave er, at det er et system som aldrig er lavet før,” lyder kommentaren fra Mads Pedersen om produktionen af salatblade under navnet Nordic Crisp.

Del af større trend

Den fynske grøntsagsproducent peger på, at stigende klimafokus og påvirkning fra klimaforandringer giver anledning til at omstille produktion mange steder i verden og tænke nyt. Derfor giver det i hans optik mening at flytte produktion tættere på kunderne - og finansiere de ekstra omkostninger ved at have en løbende produktion året rundt i stedet for sæsonafhængigheden.

”Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal blive ved med at vokse, så skal der tænkes i disse baner med automatisering. Jeg tror på et paradigmeskifte inden for fem år i vores branche. Derfor er det vigtigt, at vi kan tilføre markedet noget unikt, når vi rammer den rette kvalitet, det rette prispunkt og tilbyder mere convenience,” siger Mads Pedersen.

Foto: Pr / Nordic Greens
Foto: Pr / Nordic Greens

For få år siden blev der investeret massivt i vertikal dyrkning med planteproduktion under LED-lamper og i store haller, men nu ser Nordic Greens-chefen potentialet i denne nye teknologi, hvor effektiv, klimakontrolleret styring kombineres med naturligt lys. Derved skal der bruges mindre energi end ved de vertikale dyrkningsmetoder. 

Teknikken i nlægget ved Odense er bygget i samarbejde med ingeniører fra USA og Canada, mens selskabet har samarbejdet med amerikanske Little Leaf Farms om selve salattyperne og dyrkningsmetoden. I Odense sås salatfrøene automatisk i lange, tynde cigarligende spagnumpølser på lange skinner, som føres ud i væksthuset, hvor de tager en måned om at udvikle sig til blade og kan høstes.

Vækker interesse i markedet

Selv om salatanlægget først skal køre for fuld kraft fra nytår, mærker Mads Pedersen allerede nu, at investorer har fået øjnene op for mulighederne ved at kopiere det fynske anlæg, når det først har vist sin værdi.

”Vi mærker interesse for hvordan man producerer billigere, i bedre kvalitet og med skalerbare modeller,” siger Nordic Greens-ejeren. 

Han understreger, at der selvfølgelig har været masser af udfordringer med at få anlægget på sporet og indstille den fuldautomastiske produktion helt rigtigt, men at det teknologiske sigte med kunstig intelligens vil medføre en masse data at læne sig op af i fremtiden, som er helt nyt land for virksomheden.

Og han understreger, at virksomheden fortsat holder sig indenfor sit felt og ser en kobling til de andre forretningsområfder.

”Vi er en primær producent og derfor spiller det nye anlæg godt sammen med den anden produktion, hvor den kan være med til at løfte de andre produkter med ind til foodservice. På sigt kigger vi også på automatiseret tomatproduktion, men det er mere kompliceret.”

Nordic Greens-koncernen med en række selskaber under sig havde i 2022 et overskud på 12 mio. kr., en balance på 141 mio. kr. og en egenkapital på 102,3 mio. kr. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter