Rapport: Dyrevelfærd trumfer klimaaftryk hos forbrugerne

Professor peger på, at dagligvarehandlen kan spare omkostninger ved, at der ikke ligger så mange typer af samme varer ved siden af hinanden i køledisken.
Flere forbrugere finder dyrevelfærd mere vigtigt end klimaaftrykket, når de køber svinekød. | Foto: Miriam Dalsgaard
Flere forbrugere finder dyrevelfærd mere vigtigt end klimaaftrykket, når de køber svinekød. | Foto: Miriam Dalsgaard

Hvis konsekvensen er af et mindre klimaaftryk er, at prisen på svinekød bliver højere, så vælger de danske forbrugere i stedet at prioritere dyrevelfærden, hvis valget står derimellem. 

Det viser en ny undersøgelse fra Københavns Universitet, som blandt andet også har undersøgt forbrugernes prioritering i Tyskland, Storbritannien, Shanghai og Kina.

”Svarene viser tydeligt, at dette her med kun at gå efter klimaforbedringer i svineproduktionen ikke er det, som forbrugerne går op i, når de køber svinekød,” siger professor Peter Sandøe, der har med til at lave undersøgelsen, til Dagligvarehandlen

Ifølge undersøgelsen mener 53 pct. af danskerne, at bedre grisevelfærd er vigtigere end et lavere klimaaftryk, mens kun 18 pct. mener det modsatte. 25 pct. synes, at de to hensyn er lige vigtige.

Professoren opfordrer politikerne og branchen til at tænke nyt og påpeger, at dagligvarehandlen kan spare en del omkostninger ved, at der ikke ligger så mange typer af samme varer ved siden af hinanden i køledisken.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter