Frieslandcampina og snackkoncern indgår klimasamarbejde

Den amerikanske snackproducent Mondeléz vil være med til at belønne mælkeproducenter for at reducere deres udledninger. 
Landbruget står samlet set for en betydelig del af verdens drivhusgasemissioner — omkring 30 pct. | Foto: Frieslandcampina/ Pr
Landbruget står samlet set for en betydelig del af verdens drivhusgasemissioner — omkring 30 pct. | Foto: Frieslandcampina/ Pr

Arlas hollandske ærkerival, Frieslandcampina, har underskrevet en fireårig aftale med den amerikanske snackkoncern Mondeléz International, der har til formål at reducere drivhusgasemissionerne fra mejeriets mælkeproducenter med op mod 14 pct. 

Det skriver Effektivt Landbrug med henvisning til en pressemeddelelse. 

”Sammen med vores medlemsmælkeproducenter arbejder vi på at producere netto klimaneutralt mejeri senest i 2050. FrieslandCampinas tilgang er at måle, handle og overvåge. Vi er glade for at samarbejde med Mondeléz International, fordi vi ved, at samarbejde med dem kan belønne vores landmænd for deres hårde arbejde og realiserede drivhusgasreduktioner, samtidig med at vi investerer i programmer til løbende at forbedre bæredygtigheden på gårdene,” udtaler Sanne Griffioen-Roose, direktør for bæredygtigt landbrug i Frieslandcampina.

Mælken, der bl.a. bruges af Mondeléz til produktion af de velkendte Toblerone og Daim-chokolader, skal have sænket sit klimaaftryk med en datadreven tilgang, der måler og belønner landmændene for at reducere deres udtryk.

Arla øjner stort potentiale i salg af datadrevet ”klimamælk”: Et kæmpe aktiv

Herhjemme har andelsmejeriet Arla også iværksat et lignende projekt blandt egne landmænd. Adm. direktør Peder Tuborgh har påpeget over for AgriWatch, at man også anser klima-dataene som en forretningsmæssig styrkeposition. 

Ikke mindst fordi store detailkæder og fødevarekoncerner er villige til at betale ekstra for f.eks. en mozzarella, der på baggrund af data kan påvises at have et lavere klimaaftryk.

Det sker, fordi mange store koncerner har forpligtet sig til at efterleve Science Based Targets Initiatives (SBTi) mål for, hvor meget virksomhederne skal reducere sine udledninger fordelt på tre områder, scope 1, 2 og 3. 

”Vi har masser af dialog med store industrikunder, og siden vi er deres scope-3, er der mange, som er meget interesserede i at høre, hvordan vi kan dokumentere vores udledninger per liter mælk. Det kan vi som nogle af de få, og det er et kæmpe aktiv for os, især fordi vi ligger relativt lavt i forhold til så mange andre,” sagde Peder Tuborgh.

(Denne artikel er leveret af FødevareWatchs søstermedie, AgriWatch.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter