Mens konkurrenterne i løbet af det seneste år har droslet ned for hjemmelevering af varer, oplever Dagrofa en “kraftigt stigende” omsætning på deres digitale klik og køb-løsning blandt deres lokale købmænd.
Det skriver detailkoncernen i en pressemeddelelse.
Leveringstjenesten, der hos Dagrofa kaldes for Long John med en reference til de lange ladcykler, købmændenes bud tidligere leverede varer med, bruges af omtrent 70 butikker i et større eller mindre omfang.
Fremgangen skyldes dels, at konkurrenter helt eller delvist har lukket digitale leveringstjenester ned, men også at købmændene har etableret aftaler med kommuner.
Digital direktør i Dagrofa, Clarissa Leon, udtaler:
”Vi ser et stigende behov hos både forbrugere og kommuner for levering, og det kan vores lokale købmænd løse. Vi ser en klar vækst i antallet af købmænd, som indgår disse samarbejder og omsætningen stiger måned for måned.”
Foruden aftaler med kommuner har købmand Egon Jensen i Aakirkeby på Bornholm lavet en aftale med øens turistkontor, hvorigennem turister kan bestille varer og få fyldt køleskabet, inden de ankommer til deres lejemål.
I starten af året besluttede Coop at lukke for deres leveringstjeneste på Coopmad.dk, der gennem ti år havde givet underskud. Salling Group tog samme skridt i starten af året, da koncernen droppede hjemmelevering via Føtex.
Salling Groups nyudnævnte adm. direktør Anders Hagh fortalte dog i april, at man forventer at åbne op for en ny hjemmelevering af dagligvarer på den anden side af sommerferien.