Farvel til Danmarks mikrobryggerscene: ”Der er gået for meget ego i lortet”

PROFIL: Jan Paul fra Svaneke Bryghus skifter fast stilling ud med tilværelse som bryggerkonsulent i udlandet og kommer med et opråb til branchen, han efter 18 år ikke rigtig kan kende længere.
"Jeg har været med til at føre Svaneke hen på en craftlinje, hvor det før var mere et almindeligt bryggeri. Nu er det et nytænkende craftbryggeri med alle mulige spændene øller. Da jeg kom ind var det et lille bryggeri, der havde det skidt," siger brygmester Jan Paul. | Foto: Martin Thaulow, Pr/ Svaneke Bryghus
"Jeg har været med til at føre Svaneke hen på en craftlinje, hvor det før var mere et almindeligt bryggeri. Nu er det et nytænkende craftbryggeri med alle mulige spændene øller. Da jeg kom ind var det et lille bryggeri, der havde det skidt," siger brygmester Jan Paul. | Foto: Martin Thaulow, Pr/ Svaneke Bryghus

”Jeg kommer ikke til at have nogen direktør, jeg kan selv budgettere, jeg er kaptajn på egen skude. Jeg skal ud i verden til de sjove bryggerier - som gør mig totalt glad, for det er en helt anden energi.”

Det er Jan Paul, før brygmester i Svaneke Bryghus gennem 18 år, nu ejer og eneste mand i af JP Brewing Consulting International, men også én af den danske mikrobryggerscenes mest garvede håndværkere, der nu taler ud.

FødevareWatch har sat brygmesteren i stævne for at høre, hvorfor han forlader branchen, og hvorfor han ikke længere kan kende sig selv i den. Det er på trods, at han på Folkemødet ved teltet for Sydslesvig - en landsdel, han selv er fra - bliver stoppet af flere, der vil rose ham for øllene og høre, hvordan det går.

For han var med næsten fra begyndelsen af den danske mikrobryggerscene, der ifølge brygmesteren skyllede i land i Danmark i start 00’erne fra USA, hvor den havde etableret sig siden 1970’erne.

”Brøckhouse”, der ikke findes længere, har haft en stor aktie i at have startet scenen. Så har Anders Kissmeyer fra Nørrebro Bryghus også en aktie. Og Christian Skovdal fra Ølfabrikken, og så selvfølgelig Mikkel Bjergsø fra Mikkeller. Det er dem, der virkelig vejer tungt og har været med hele tiden - og Amager Bryghus.”

Siden start 00’erne er der kun kommet flere og flere bryggerier til, sådan at der i dag ifølge Bryggeriforeningen er kommet 42 flere bryggerier til på den danske bryggeriscene fra 216 i 2019 til 261 i 2022.

Tidligere var kulturen og scenen båret af lokalpatriotisme og kærlighed til håndværket. Men i dag er det blevet for konkurrencepræget, upersonligt og corporate:

”Jeg forlader en scene, som jeg ikke rigtig kender længere faktisk. For 10 og 15 år siden kendte jeg nærmest alle bryggere i Danmark. Der brændte jeg meget for faget, men der er sket så meget, og så er der gået den der uendeligt frygtelige hipsterisme i lortet. Og det kan jeg bare overhovedet ikke lide. Det bryder jeg mig nul om. Jeg har ikke lyst til at være en del af det,” siger Jan Paul.

Hipsterisme?

”Der er kommet alt for meget ego ind i faget. Det handler om stort skæg, masser af tatoveringer og mig, mig og mig. Føj. Der er gået alt for meget ego i lortet. Derfor har jeg ikke særligt meget kontakt til mange af bryggerierne. Det er også en bølge, der har ramt Danmark fra USA. Så vil jeg hellere ud og hjælpe nogle bryggerier ude i den sjove verden.”

Georgien, Indien, Cameroun...

Derfor har han sagt sin faste stilling op for at rejse ud i verden som konsulent, hvor han har sat sig op som selvstændig brygmester.

Først går turen til Georgien, hvor han – lidt som en anden Gordon Ramsay fra tv-programmet Hells Kitchen – skal rette op på stagnerede bryggerier og hjælpe dem tilbage på fode.

Derefter er han hyret af et indisk bryggeri, dernæst et i Cameroun, og så åbner verden sig stille og roligt, lyder det fra Jan Paul, der allerede er fuldt booket det næste stykke tid.

Med havet i baggrunden er Jan Paul parat til at sige farvel til Danmark. | Foto: Jens Stavnsbjerg
Med havet i baggrunden er Jan Paul parat til at sige farvel til Danmark. | Foto: Jens Stavnsbjerg

Udover at have fået nok af visse dele af branchen i Danmark tager han også afsted pga. udlængsel og eventyrlyst, men også af kærlighed til sit fag, hvor han igennem 18 år har opbygget en viden og en kunnen i et håndværk, som er i høj kurs, fortæller han.

”Jeg ligger inde med en del viden om gær, hvordan man styrer de processer, hvordan man kan udnytte vildgær fra naturen, hvordan man kan lave alkoholfrie øl fra forskellige gærtyper, alt det der ved jeg meget om. Det skal ud og arbejde,” siger han og fortsætter strømmen af kundskaber, han bliver hyret ind på.

”Så ved jeg en masse om mikroskopering, som er et håndværk, de fleste faktisk er bange for. Det ved jeg, hvordan man gør nemt og effektivt.”

Med i rygsækken pakker han også grønne teknologier, som ikke direkte er efterspurgt, men som han vil give med i pakken af ydelser. For i mikrobryggerier er det ofte sådan, at der ikke er ansatte nok til at tage sig af specialiseret viden om grønne teknologier.

”Men det har jeg, og jeg har kogt dem sammen til en lille suppedas,” siger Jan Paul:

”Der findes uendeligt mange fede tiltag, folk ikke aner findes, og de forstår heller ikke problematikken. Man køber f.eks. et køleanlæg med det forkerte frigen - altså kølemiddlet. Og så er der alle mulige måder at spare energi på - og sidst, men ikke mindst: Genvinding af gæringskulsyre - på jævnt dansk: CO2. Al den viden skal bare ud at arbejde”.

Vil tilbyde opskriften til alkoholfrie øl

Jan Paul har også opskriften på god alkoholfri øl med i værktøjskurven. For der er et marked for den alkoholfrie øl, men det er en svær, svær bedrift at brygge det, fortæller han.

Nogle siger, at det at lave en god alkoholfri øl ikke er sket endnu. At man stadig mangler at knække den nød. Har Svaneke alkoholfri øl - har du gjort det?

”Ja, altså Mikkeller og os (Svaneke Bryghus, red.) har været de første til lave det. Vi lancerede i 2015 nærmest samtidig og har været i markedet lige siden. Det er også derfor, vi har et meget stærkt - i corporate bullshit-sprog - ”brand”.”

Det styrker særligt et bryggeris brand at kunne mestre kunsten at lave alkoholfri øl, for ifølge Jan Paul er det lige så svært at lave alkoholfri øl, som det er at fikse en motor gennem udstødningsrøret.

”Det er bare ikke så nemt som at slå motorhjelmen op. Det er anstrengende og kompliceret. Man skal virkelig tænke sig om et par gange, før man begynder på det”.

Er det noget, du bliver hyret ind for at lave?

”Nej ikke direkte, det er for at få et bryggeri - som faktisk er større end Svaneke Bryghus - til at køre bedre. Men hvis folk interesserer sig for alkoholfri øl, deler jeg rundhåndet ud af det. Der er afgjort et marked for det,” fortæller han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter