Hvorfor er prisen på smør fortsat tårnhøj i supermarkederne, når energipriser såvel som de internationale priser på smør den seneste tid er faldet markant?
Det spørgsmål stiller Berlingske, og Henning Otte Hansen, seniorrådgiver ved Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi ved Københavns Universitet, svarer.
Der er mange forklaringer, siger han, blandt andet at det er et marked, der er svært at gennemskue, hvorfor det er nemmere at holde priserne oppe, ligesom det er et velkendt fænomen, at butikker såvel som leverandører er hurtigere om at lade prisen stige, end de er om at lade den falde.
Forbrugerrådet Tænk vurderer over for Berlingske, at forklaringen med al sandsynlighed skal findes i Arla, og siger samtidig, at det er et problem, at konkurrencen på markedet ikke er hårdere.
”Som jeg ser det, tror jeg, at konkurrencen er temmelig hård ude i supermarkederne. Derfor vil det ikke undre mig, hvis en betydelig del af prisstigningerne stammer fra leverandørerne,” siger cheføkonom i forbrugerrådet, Morten Bruun Pedersen, til avisen.
Arla svarer til avisen, at man holder øje med udviklingen og sænker mælkepriserne ud mod ejerne for at følge et mere stabiliserende marked. Mejerikoncernen henviser samtidig til, at der fortsat er en del usikkerhed i markedet.
Arla slog rekord
Arla Foods præsenterede tidligere på måneden et regnskab for 2022, hvor mejerikoncernen for første gang nogensinde rundede en omsætning på over 100 mia. kr., nærmere specifikt 102,7 mia. kr. Det svarer til en stigning på 23,2 pct. i forhold til året før.
Arla runder milepæl med trecifret milliardomsætning
Stigningen i omsætningen blev i regnskabet begrundet med prisstigninger.
Indtjeningen til Arlas ejere, landmændene, lød på 2,8 pct. af omsætningen svarende til i alt 2,8 mia. kr., hvilket ligger i den lavere ende af det, der af Arla er udpeget som målet, nemlig mellem 2,8 pct. og 3,2 pct.