Fransk mejerikoncern hjulpet frem af prishop

Danones salg raser derudaf - ser mere afdæmpede takter i 2023
Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Franske Danone, der gør sig inden for friske mejeriprodukter som yoghurt, vand på flaske og babyernæring, kom ud af 2022 med den største salgsvækst i ti år primært drevet af stigende priser.

Koncernen, der står bag mærker som Danone, Actimel og Evian, fik på årsbasis en organisk vækst på 7,8 pct. Og i fjerde kvartal var væksten på 7 pct. mod ventet 6,5 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News.

Aktien stiger da også med 1,6 pct. i middagshandlen på børsen i Paris.

I 2022 landede det sammenlignelige salg på 27,66 mia. euro, hvor 8,7 pct. af væksten kom fra højere priser, mens andelen fra mikseffekter bidrog med negative 0,8 pct.

I fjerde kvartal kom der for alvor gang i prisstigningerne, da 11 pct. af salgsvæksten stammede for højere priser. I euro og cent var tallet for omsætningen 7,01 mia. euro mod ventet 6,93 euro.

Topchef Antoine de Saint-Affrique er i gang med at iværksætte en turnaround-plan for den franske koncern på et tidspunkt, hvor inflationen er tæt på 40-års top i både USA og Europa. 

Han kæmper for at øge koncernens volumener, som er faldet i syv på hinanden følgende år, og driftsmarginen, som krympet til det laveste niveau i mere end et årti, skriver Bloomberg News.

Men træerne vokser ikke ind i himlen. For 2023 ser Danone en vækst i det sammenlignelige salg på 3-5 pct. Det læner sig dog meget godt op ad konsensus, der lyder på 4,1 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter