Nestlé varsler endnu en runde med prisstigninger

Fødevarekæmpen fortsætter med at hæve priserne ud mod forbrugerne oven på et 2022, hvor overskuddet svandt ind.
Foto: Fabrice Coffrini/Ritzau Scanpix.
Foto: Fabrice Coffrini/Ritzau Scanpix.

Verdens største fødevarevirksomhed, Nestle, har allerede gennemført flere runder af prisstigninger - og nu følger endnu en. 

Det skriver Reuters på baggrund af torsdagens årsregnskab fra fødevarekæmpen, hvor topchef Mark Schneider oplyste, at stigende omkostninger gjorde yderligere prisstigninger uundgåelige. 

”Vores bruttomargin er faldet omkring 260 basispoint - og det er meget,” lød det fra Nestlé-chefen.

Ordene faldt i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for 2022 - et år, hvor overskuddet for Nestlés vedkommende svandt ind. 

Overskuddet endte for året på 71 mia. kr. mod 129 mia. kr. i 2021. 

På toplinjen fortsatte den organiske vækst imidlertid, og salget steg på trods af de svære markedsbetingelser med 8,4 pct. Det var dog mindre end de af analytikerne forventede 8,7 pct. 

På verdensplan omsatte fødevarekoncernen for omtrent 709 mia. kr. mod 656 mia. kr. året forinden.

Sidste år hævede Nestlé, der står bag Kitkat og Nescafe, samlet priserne med 8,2 pct. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også