De to største producenter af forbrugsvarer, Nestlé og Procter & Gamble, er blevet ramt af lavere rådighedsbeløb hos kunderne globalt. Nestlé advarer om, at priserne bliver nødt til at øges yderligere.
Det skriver Financial Times.
Salgsmængden hos schweiziske Nestlé og amerikanske Procter & Gamble faldt i tredje kvartal, i takt med at inflationen fortsat bølger fremad, og forbrugernes tolerance over for store prisstigninger begynder at knække.
Mark Schneider, der er administrerende direktør i Nestlé, advarer om fortsatte prisstigninger de næste måneder, og han bakkes op af Andre Schulten, der er økonomidirektør i P&G.
”Vi forventer afgjort mere volatilitet for omkostninger, valuta og forbrugerdynamikker, efterhånden som vi bevæger os gennem regnskabsåret,” fortæller Andre Schulten, inden han vender blikket mod Europa, hvor inflationen har ramt 10 pct., og krigen i Ukraine og den resulterende energikrise fortsat sætter sine spor.
”Vi ser stort pres på den europæiske forbruger med høj inflation og energiomkostninger, der helt sikkert vil ramme forbrugeren over vinterperioden.”
Globale producenter har indtil videre klaret sig bedre end ventet oven på den stigende inflation, men på det seneste har flere forbrugere prioriteret billigere produkter og butikkernes egne mærker.
P&G har i år hævet priserne med 9 pct. på tværs af sine produktlinjer, mens Nestlés priser år-til-år er steget med 7,5 pct - den største prisstigning i virksomheden i årtier.
P&G’s salgsmængde faldt imidlertid i tredje kvartal med 3 pct., mens Nestles reelle interne vækst - et mål for salgsmængder og forbrugernes produktvalg - faldt 0,2 procent i kvartalet.
Nestlé har skruet op for priserne og er vokset i krisetid
Nestlé dropper indkøb af palmeolie fra stor indonesisk producent
Nestlé udpeger ny kommunikationsdirektør