FødevareWatch

Danskere har tillid til Fairtrade-mærke - men kan ikke finde det

Forbrugere skal via oplysningskampagner hjælpes til at finde mærket i detailhandlen, mener direktøren i Fairtrade.

Foto: PR

Danske forbrugere forbinder Fairtrade-mærket med en høj grad af troværdighed, prisniveau, kvalitet og gode forhold i fødevareproduktion. Men kunder har svært ved at finde mærkerne i detailhandlen.

Det viser en analyse foretaget af Norstat og brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer for Fairtrade-mærket.

Ifølge analysen køber fire ud af ti forbrugere Fairtrade-varer hver måned eller oftere, især inden for kategorierne kaffe, chokolade og kakao samt bananer og anden frisk frugt. Dog mener hver fjerde adspurgte forbruger i undersøgelsen, at mærkerne kan være svære at finde i dagligvarebutikker.

”Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne,” siger Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket, i en pressemeddelelse.

Derfor bliver detailhandlen og Fairtrade-mærket nødt til i højere grad at arbejde sammen for at udarbejde oplysningskampagner og indhold til tilbudsaviser samt hjælpe kunderne via digitale platforme og i butikkerne for at give forbrugerne muligheder for at handle etisk og bæredygtigt, tilføjer hun.

Forbinder mærke med troværdighed

Analysen viser yderligere, at Fairtrade-mærket sammen med det røde Ø-mærke er de bedst kendte mærker. 87 pct. siger således, at de ”kender godt” eller har ”hørt om” om Fairtrade-mærket, og 83 pct. mener, at mærket har en høj eller middel grad af troværdighed.

”Det indikerer jo, at vi i Fairtrade-mærket er lykkes med at fortælle, hvad vi står for. At flertallet af danskerne kender os for vores kerneværdier og sætter os i forbindelse med det arbejde, vi faktisk laver. Det gør mig rigtig glad,” siger Camilla Erika Lerberg.

Samtidig forbinder 75 pct. af forbrugerne mærket med gode arbejdsforhold og fair indkomst for bønder, og lidt flere end hver anden forbinder mærket med noget, der er godt for miljøet. 46 pct. mener ligeledes, at produkter med Fairtrade-mærket signalerer klimavenlighed.

Det er forhold, der glæder Fairtrade-direktøren. Og som kommer til at være mærkets store fokus fremover.

”Vi skal være endnu bedre til at kommunikere, hvor vigtigt det er at løfte verdens udsatte småbønder, hvis vi vil gøre verden mere grøn. Først når vi betaler bønderne en ordentlig pris for deres råvarer, får de det overskud, der skal til for at have fokus på en omstilling af deres produktion, som gør den mere miljøvenlig og klimatilpasset,” siger Camilla Erika Lehberg i meddelelsen og tilføjer:

”Den dagsorden er jeg helt sikker på, at de fleste ansvarlige forbrugere og særligt de unge er med på. Og det er vi også.”

Aarstiderne vil sætte ny standard – forbereder sig på fremtidens konkurrence

Vækstkurven knækker for danskernes økologiske indkøb

Peter Larsen Kaffe når i mål med certificeringsambition

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier