Fødevarekoncernen Unilever, som blandt andet står bag Ben & Jerry’s og Magnum-is, Hellmanns mayonnaise og Knorr-terninger, oppræciserer forventningerne, efter at prisstigninger har drevet en større end ventet underliggende salgsvækst i første kvartal.
Den underliggende salgsvækst blev på 7,3 pct. i kvartalet, hvor analytikerne kun havde ventet en vækst på 4,2 pct.
Det er især stigende priser, der har drevet fremgangen, idet den underliggende vækst i priserne blev på 8,3 pct. mod ventet 5,95 pct.
Den underliggende volumenvækst er negativ med 1 pct. mod et ventet fald på 1,6 pct.
Den samlede omsætning blev på 13,78 mia. euro sammenlignet med analytikerkonsensus på 13,03 mia. euro.
Unilever ser nu den underliggende salgsvækst lande i den øvre ende af intervallet 4,5-6,5 pct. Her lød analytikernes forventning på 5,25 pct.
Dog venter Unilever nu, at marginen vil lande i den lave ende af prognoseintervallet.
Analytiker Pinar Ergun fra Morgan Stanley ser positivt på det mindre end ventede fald i volumensalget, men han har dog nogle forbehold med hensyn til om Unilever kan finde det rigtige forhold mellem prisfastsættelse og volumen samt om årsagen til marginnedpræciseringen.
Ikea og Unilever ønsker skrappere klimaregler fra EU
Unilever stopper med at sende varer ind og ud af Rusland
Overblik: Hvem har forladt Rusland - og hvem bliver?