Kalu-direktør vil skrue op for gourmetforretningen

Mere detail og strømlining af forretningen står på menuen i det københavnske handelsselskab, hvor der fokuseres mere på smag end på bundlinje i ny strategi. ”Vores margin er lille, men vores forretning sjov,” siger direktør.
Kalus direktør Thomas Høy købte virksomheden i 2018. | Foto: PR / Kalu
Kalus direktør Thomas Høy købte virksomheden i 2018. | Foto: PR / Kalu

Handelsselskabet Kalu, der importerer gourmetvarer til videresalg, vil i ny strategi skrue endnu mere op for de gode råvarer og give slip på den del af forretningen, hvor de billigste priser vinder markedet.

Det fortæller virksomhedens adm. direktør Thomas Høy, der har ejet virksomheden siden 2018. En stor del af virksomhedens salg er i dag baseret på varer, som Kalu importerer direkte fra Frankrig til de sjællandske, og den del skal i fremtiden være større, siger han.

”Virksomheden blev stiftet på en kærlighed til gourmetvarerne og den franske kvalitet, og vi skal tilbage til den oprindelse. Det betyder, at vi skal udvide den del af sortimentet og fylde mere i bilerne, så vi har mere at tilbyde restauranterne. Vores virksomhed er for lille til at kæmpe mod de helt store, men har alligevel fundet en niche, hvor vi bliver ved at med at få solgt vores specialvarer og kan tilbyde noget unikt,” siger Thomas Høy.

Kalus basissortiment har primært bestået af lam, fjerkræ og vildt, og i takt med gourmeudvidelsen vil direktøren føje 100 nye varer til det varenumrene på i dag 750. I dag har Kalu et par tusinde aktive kunder.

”I dag omsætter vi for det halve af, hvad vi gjorde, dengang jeg købte forretningen, fordi vi tjente på at finde lappeløsninger til virksomheder, der manglede varer hurtigt. Men det vi laver i dag, giver meget bedre mening for mig,” siger direktøren.

Tror på gourmetsegment

Virksomheden afleverede for 2020/21 et årsresultat på minus 851.000 kr., og da virksomheden ikke opgiver omsætningstal, blev toplinjen målt i bruttofortjenesten, der lød på 6,7 mio. kr. Ifølge direktøren er der klare forbedringer at hente i 2021/22-regnskabet, der bliver offentliggjort i efteråret, men det bliver sagt med forbehold.

”Jeg tror ikke på, at der nogensinde kommer millionoverskud i Kalu. Vi har så mange processer for at sælge en vare og ubekendte fra udenlandske producenter. Kombineret med servicegraden gør, at det er en dyr forretning. Men det er lige meget, for selvom vores margin er lille, er vores forretning sjov,” siger Thomas Høy og fortsætter:

”Jeg vil gerne vækste lidt, men jeg vil hellere sikre mig, at vores overskud går til udbygning, af de ting, som vi nyder. Derfor går meget af arbejdet nu med at skubbe tom volumen ud af forretningen, så vi står tilbage med alt det gode.”

Direktøren er ikke i tvivl om, at der trods høje fødevarepriser, krig i Ukraine og forsyningssikkerhed vil blive ved med at være et marked for gourmetprodukterne.

”I min stol er man nødt til at tro på, at der bliver ved med at være et segment, der har købestyrken til at gå ud og spise de gode råvarer, og at de findes i en mængde, der kan holde forretningen kørende. Men selvfølgelig er jeg bekymret, og vores varer bliver også dyrere i den her tid med højere foderpriser og fugleinfluenza. Hvis problemerne fortsætter over sommeren, kan jeg se en fordel i at sprede forretningen, så mere agilitet giver køberne større variation,” siger direktøren.

Luksusvarer i detail

Som et led i den nye strategi planlægger Kalu også at blive større i detailhandlen, som fyldte meget i forretningen under coronapandemiens højeste, hvor virksomhedens kernekunder - restauranterne - holdt lukket.

Kalu leverer i øjeblikket varer til Nemlig.com, Aarstiderne og Coop, men søger en partner, hvor de med eget navn kan indgå med en række varer i sortimentet. Kalu blev for nyligt udvnævnt til Kongelig Hofleverandør, og ifølge Thomas Høy kan den branding gøre sig godt ved slutbrugeren.

”Vi forestiller os, at Kalu-brandet kan komme indover varene f.eks. som et sleeve udenpå indpakningen og være vores måde at sige, at vi anbefaler varen, og at det indgår som en del af en serie med de bedste produkter. Vi mangler stadig at få en detailkæde med på idéen, men hvis det sker, kan vi lancere i løbet af efteråret,” siger Thomas Høy.

Derudover har direktøren store forventninger til årets andesalg efter, at den danske producent Danduck sidste år gik konkurs.

”Vi arbejder på at blive endnu stærkere på julefjerkræ, for der er ikke længere så mange danske alternativer på markedet. Vi kan allerede nu mærke interesse for at få reserveret mængder til den kommende sæson grundet færre danske producenter, fugleinfluenza og stigende råvarepriser,” siger direktøren.

Mænd er overrepræsenteret i danske dagligvarekoncerners bestyrelser

Hele seafoodverdenen varmer op til stævnemøde i Barcelona

Nordjysk fjerkræselskab rammer plet midt i forsyningskrise og fugleinfluenza

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter