Fødevaredivision bringer Chr Hansen til tocifrede vækstrater i kvartalregnskab

Fortsat solid vækst i fødevarekulturer og enzymer drevet af kernesegmenter og fyrtårne bidrager til en omsætning over 300 mio. euro.
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
AF MANON BUCH OG MARKETWIRE

Trods hårde kår har ingredienskoncernen Chr. Hansen klaret sig ud af regnskabsårets andet kvartal med skindet på næsen - og mere til. Det viser et nyt regnskab fra virksomheden, hvor omsætningen er vokset til 303,6 mio. euro fra 260 mio. euro i samme kvartal sidste år. Det svarer til en organisk vækst på 14 pct. i kvartalet.

Samtidig lød overskuddet af primær drift før særlige poster på 84,1 mio. euro mod 74 mio. euro i samme periode året før.

Her var det primært koncernens såkaldte ”fyrtårne”, hvilket er en betegnelse for de områder i koncernen, som vurderes at have et langsigtet markedspotentiale på op mod 1 mia. euro, der skal være med til at drive forretningen frem. Inden for fødevareområdet gælder det bl.a. bioprotective, laktosefri produkter og planteprotein.

”I et udfordrende miljø har Chr. Hansen fortsatte sin stærke vækstbane og leverede 14 % organisk vækst i andet kvartal. Væksten i Health & Nutrition accelererede yderligere, understøttet af Human Health, mens Food Cultures & Enzymes viste solid vækst, primært drevet af dets kernesegmenter og udviklede markeder. I andet kvartal blev EBIT-marginen b.s.i. steg til 27,7% takket være kraftig volumenvækst,” siger koncernens adm. direktør Mauricio Graber og fortsætter:

”Resultatet i første halvår giver et solidt grundlag for at indfri vores ambitioner for hele året. Den samlede markedsvolatilitet er dog steget på grund af det accelererende inflationspres og den russiske invasion af Ukraine. Vi reagerer på den højere omkostningsinflation med proaktive pristiltag og justerer vores udsigter ved at opgradere vores mål for organisk omsætningsvækst, samtidig med at vi sænker forventningerne til den kortsigtede EBIT-margin.”

På bundlinjen fik Chr. Hansen i regnskabsårets andet kvartal et nettooverskud på 58,5 mio. euro, hvor analytikerne havde ventet et overskud på 54 mio. euro mod 53 mio. euro i samme kvartal af 2020/21.

Chr. Hansen opjusterer vækstforventninger

I selve fødevaredivisionen var den organiske vækst i regnskabsårets andet kvartal på 7 pct. hovedsageligt drevet af volumenvækst. Det niveau er dog nær det samme som samme tid sidste år, da den russiske invasion af Ukraine påvirker koncernen som leverandør af enzymer til fødevarebranchen.

”Vi vil fortsætte med at støtte vores ukrainske medarbejdere og kunder og vil indtil videre opfylde vores forsyningsforpligtelser til kun at levere ingredienser til basale fødevarer og sundhedsprodukter til Rusland, der servicerer civilbefolkningens grundlæggende behov i fuld respekt for globale sanktioner. Situationen vil have en negativ indvirkning på udsigterne for året og forårsage både en lavere topline og et reduceret EBIT,” står der i regnskabets ledelsesberetning.

Omsætningen i Food Cultures & Enzymes voksede dermed fra 168,7 mio. euro i samme kvartal sidste regnskabsår, hvor divisionens driftsoverskud før særlige poster lød på 52,2 mio. euro.

Chr. Hansen opjusterer dermed forventningerne til den organiske vækst i regnskabsåret 2021/22, mens prognosen for EBIT-marginen nedjusteres.

”På grund af den nuværende geopolitiske situation og det accelererende inflationsmiljø justerer vi udsigterne for 2021/22 for organisk omsætningsvækst og EBIT-margin b.s.i., mens vi fastholder udsigterne for det frie cashflow b.s.i. i forhold til vejledningen givet den 13. januar 2022,” skriver ledelsen i regnskabet.

Chr. Hansen ser nu en organisk vækst på 7-11 pct. og en EBIT-margin før særlige poster på 26-27 pct.

De frie pengestrømme ses fortsat lande i intervallet 140-170 mio. euro.

De tidligere forventninger lød i forbindelse med årsregnskabet for 2020/21 på en organisk omsætningsvækst på 5-8 pct. og en EBIT-margin før særlige poster på 27-28 pct.

Arla snupper ny manager fra børsnoteret koncern

“Vi har travlt, hvis vi skal nå den grønne omstilling inden 2030”

Arla og Chr Hansen: Grøn omstilling får kun liv gennem samarbejde og nye produkter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter