Arla henter endnu et vigtigt klimastempel

Mejerikoncernen har fordoblet sin målsætning om at reducere udledningen af drivhusgasser til 63 pct. frem mod 2030. Det afføder et grønt stempel fra FN-organ.
Foto: ARLA / PR
Foto: ARLA / PR

Arlas har skruet op for sine planer om at reducere CO2-udslippet frem mod 2030, og i den forbindelse har koncernen fået det grønne stempel fra FN-organet Science Based Targets Initiative (SBTi).

Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Med planerne er det ambitionen, at udledningen af drivhusgasser skal reduceres med 63 pct. frem mod 2030 med 2015 som basisår. Tidligere lød ambitionen på 30 pct., og med opdateringen er Arla blevet medlem af en lille klub på 61 føde- og drikkevarevirksomheder med verificerede mål, som passer sammen med FN-målene om at holde verdens temperaturstigning på 1,5 grader.

"Vi er meget glade for, at Science Based Target-initiativet har vurderet, at vores mål er i overensstemmelse med, hvad den seneste klimavidenskab siger er nødvendig for at nå målene i Paris-aftalen. Mejeriprodukter nydes i vidt omfang i hele verden, og efterspørgslen fortsætter med at vokse, ikke mindst på grund af mejeris store indhold af protein og calcium, produkternes mangfoldighed og priser, der er til at betale," siger Peder Tuborgh, adm. direktør for Arla Foods

Mellem 2015 og 2020 har Arla reduceret virksomhedens udledning med 24 pct., fremgår det.

De nye planer omfatter blandt andet en overgang til fossilfrie brændstoffer for hele flåden af mælketankvogne og distributionslastbiler og et skift til vedvarende energi og lavenergiløsninger på tværs af virksomhedens mejerier og kontorer.

Som del af ambitionen skal der være 100 pct. genanvendelig emballage på Arlas egne brands inden 2025 - i 2020-tal var det 85 pct. Derudover vil mejerikoncernen reducere sit madspild med 2030 med 50 pct. - i 2020 var reduktionen i spildet på 24 pct.

Investeringer på vej

Som del af den nyligt fremlagte Future26-strategi investerer Arla i klima- og bæredygtighedsindsatsen i hele sin værdikæde, og koncernen er i alt klar til at øge de samlede investeringer med 40 pct. til mere end 4 mia. euro.

I den pulje udgør klimainvesteringer en væsentlig del, hedder det, inden det tilføjes, at der ude blandt andelshaverne også er planlagt en større indsats.

"Vores ejere er allerede meget engageret i klimaindsatsen. De investeringer og ændring af praksis, som dette kræver af dem, er betydelige, og derfor har vi ambitiøse planer for, hvordan vi omsætter deres handlinger til værdi for vores kunder og forbrugere. Vi fortsætter også med at dele vores data og viden med myndighederne for at vise, hvor deres finansiering til landbruget kan have størst effekt," siger Peder Tuborgh.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter