Markedet for plantebaserede fødevarer fortsætter i en sådan fart, at det er svært for det jyske kartoffelmelselskab KMC at følge med.
Det fortæller virksomhedens adm. direktør til Børsen.
"Vi er der, hvor vi er ved at løbe tør for kapacitet på de forædlede produkter, fordi vi er et par år foran vores strategiplan. Markedet udvikler sig hurtigere, end vi havde forudset," siger han.
Som konsekvens bliver KMC til foråret nødt til at opjustere sin ambition om at kunne erstatte 39.000 ton animalske ingredienser med plantebaserede alternativer. Med i dette følger også fokus på at få større kapacitet.
KMCs kerneforretning har i mange år været kartofler, men virksomheden har i løbet af det seneste årti arbejdet med såkaldte forædlede produkter fra kartoflerne, som bliver solgt som ingredienser til forskellige fødevarer og som erstatning af animalske produkter i eksempelvis ost og vingummier.
I sin 2025-strategi har den andelsejede koncern som centralt fokus at øge andelen af forædlede produkter.
KMC er to år foran vigtigt mål og vil nu lave en ny strategi
Sjællandske landmænd ser potentiale i plantebaserede fødevarer
Kartoffelmelfabrik får bedste resultater nogensinde efter rekordproduktion