Kartoffelmelselskab skal udvide mod mere plantebaseret

KMC kan ikke længere følge med udviklingen inden for plantebaseret, og der skal derfor kigges på kapaciteten i det jyske kartoffelmelselskab i det kommende år.
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix.
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix.

Markedet for plantebaserede fødevarer fortsætter i en sådan fart, at det er svært for det jyske kartoffelmelselskab KMC at følge med.

Det fortæller virksomhedens adm. direktør til Børsen.

"Vi er der, hvor vi er ved at løbe tør for kapacitet på de forædlede produkter, fordi vi er et par år foran vores strategiplan. Markedet udvikler sig hurtigere, end vi havde forudset," siger han.

Som konsekvens bliver KMC til foråret nødt til at opjustere sin ambition om at kunne erstatte 39.000 ton animalske ingredienser med plantebaserede alternativer. Med i dette følger også fokus på at få større kapacitet.

KMCs kerneforretning har i mange år været kartofler, men virksomheden har i løbet af det seneste årti arbejdet med såkaldte forædlede produkter fra kartoflerne, som bliver solgt som ingredienser til forskellige fødevarer og som erstatning af animalske produkter i eksempelvis ost og vingummier.

I sin 2025-strategi har den andelsejede koncern som centralt fokus at øge andelen af forædlede produkter.

KMC er to år foran vigtigt mål og vil nu lave en ny strategi

Sjællandske landmænd ser potentiale i plantebaserede fødevarer

Kartoffelmelfabrik får bedste resultater nogensinde efter rekordproduktion 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter