Orkla indstiller sigtet efter nyt vækstmål

Den norske fødevare- og forbrugerkæmpe har opsat nye målsætninger for perioden 2022-2024. Salget af plantebaserede fødevarer skal mere end tredobles.
Foto: PR / Orkla Confectionery & Snacks
Foto: PR / Orkla Confectionery & Snacks

De mange selskaber under den norske fødevare- og forbrugerkoncern Orkla har fået et nyt mål at sigte efter.

I en meddelelse fra Orkla-koncernen berettes der om et nyt organisk vækstmål for omsætningen på minimum 2,5 pct. årligt i perioden 2022-2024. Samtidig skal driftsresultatet (ebit) lande i niveauet 4-6 pct.

Det fortæller Orkla i forbindelse med sin digitale kapitalmarkedsdag, hvor også klimapåvirkningerne indgår som en vigtig del af koncernens udmeldinger for de 20 lande som Orkla opererer i.

I Danmark er den norske fødevarekæmpe en stor aktør med ejerskaber i danske brands som Dragsbæk, Den Gamle Fabrik, Kims, Odense Marcipan, Easyfood og Gårdlykke.

Frem mod 2025 har koncernen en ambition om at skære udledningerne fra egne virksomheder med 65 pct. og med 30 pct. i værdikæden udenfor Orkla-regi og al emballage skal være recirkulærbart.

Høje vækstforventninger til plantemad

Koncernledelsen har udpeget tre prioriterede vækstområder, herunder "plantebaseret", "out of home" og "forbrugerhelse", hvor omsætningen af plantebaserede produkter efter planen skal øges fra 846 mio. NOK i 2020 til 3 mia. NOK i 2025.

Samtidig satser Orkla på at blive et af Europas ledende selskaber indenfor franchisedrevne pizzarestauranter.

Orkla havde i 2020 en omsætning på 47,1 mia. NOK, hvilket svarer til knap 35 mia. kr., samt 21.500 ansatte.

Stor vækst i indtjeningen hos Orkla - resultatet slæber efter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også