Datomærke fra Too Good To Go rykker ind på millioner af varer

Et nyt datomærke fra Too Good To Go lanceres nu i Danmark og ni andre europæiske lande, hvor det på op til én milliard varer om året skal hjælpe med at nedbringe madspildet.
Foto: PR / Too Good To Go
Foto: PR / Too Good To Go

I et forsøg på at nedbringe madspildet og erstatte forbrugernes antagelser om, at varer skal smides ud, fordi udløbsdatoen er overskredet, har Too Good To Go lanceret en mærkningsordning, som introduceres i en række helt store fødevarekoncerner.

Ifølge en pressemeddelelse fra madspildsvirksomheden er der planer om at indføre det nye mærkat, hvor forbrugerne opfordres til at se, dufte og smage produkterne inden udsmidning, på over 30 millioner varer om året i Danmark og på over én milliard varer årligt på europæisk plan.

Rema 1000, Unilever, Danone, Ota Solgryn, Meyers, Taffel, Daloon, Orkla, Rynkeby, Kims, Bornholms Mosteri, Mikkeller, Miracle Whip, Hälsan Kök, Læsk, Dryk og en række andre producenter fra det øvrige Europa står som kommende brugere af det nye mærke.

"Vi har lavet en række undersøgelser, der viser, at danskerne mener, de er godt oplyste, når det kommer til madspild og datomærkning, og at de selv smider meget lidt ud. Problemet er bare, at virkeligheden viser et andet billede. Når vi stiller konkrete spørgsmål til datomærkningerne, svarer mange forkert. Og den seneste kortlægning af madspild fra Miljøstyrelsen viser, at der stadig bliver smidt alt for meget mad ud i de danske husholdninger. Der skal derfor mere nudging til for at hjælpe forbrugerne i den rigtige retning. Og derfor lancerer vi nu dette mærkat, der meget konkret opfordrer til brug af sanserne," siger Heidi Boye, dansk landechef i Too Good To Go.

Nestlé, indfører mærkatet på en række brands i foreløbigt ti lande, og hos fødevarevirksomheden Mondelēz, der også er en del af initiativet, implementerer man i første omgang mærkatet på sine Philadelphia-oste i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

"Hvis vi skal lykkes med at reducere CO2-udledningen, bliver vi nødt til at hjælpes ad. Madspild spiller en væsentlig rolle i klimaforandringerne, og derfor er det et effektivt sted at sætte ind. Vi vil gerne bidrage til at løse problematikken ved at benytte det nye mærkat på Philadelphia, så forbrugerne forhåbentlig vælger at se, lugte og smage på osten, før de smider den unødigt ud," siger Marcus Hartmann, såkaldt Corporate and Government Affairs Lead Nordics for Mondelēz International.

Mærkatet findes allerede i dag på mælk og yoghurt af mærket Engvang i Lidl-forretninger landet over.

Madspild er blevet større handelsvare under pandemien

Vækstfonden: Fødevarebranchen er "fremtidens virksomheder"

Too Good To Go sender "lykkeposer" til tankstationer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også