Dansk slikbranche tager sigte på fremtid med bæredygtighed som afgørende faktor

De største slik- og konfektureproducenter er blevet ramt vidt forskelligt af corona. Nu kigger de hver for sig ind i en fremtid med nye tendenser, der blandt andet involverer fokus på bæredygtighed og andre ingredienser.

Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

"Det har ikke været et helt normalt konfekture-år."

Så enkelt kan det seneste års tid ifølge adm. direktør i konfektureproducenten Toms Gruppen, Annette Zeipel, beskrives.

Hvor nogle producenter havde kronede dage på grund af en voldsom stigning i salget af slik på nettet samt præmixede slikposer, var andre udfordrede af et lavere bland-selv-segment og mindre salg i grænsebutikkerne.

Eller som Annette Zeipel siger:

"Der har på sin vis været gang i hjemmemarkedet både under og i tiden efter corona-nedlukningerne, men der har været nogle ændringer i forbrugssituationerne."

Og de ændringer ramte skævt.

Eksempelvis kom Haribo Produktion A/S, der i meget høj grad producerer posepakket slik, ud af 2020 med det bedste resultat i flere år. Fra 2019 steg årsresultatet fra 48,7 mio. kr. til 78,4 mio. kr.

Jeg tror nu alligevel, at der efter så store forstyrrelser kommer til at være nogle tendenser, som vi skal være ekstra opmærksomme på.

Mads Brinks, chef for Cloetta Danmark.

Omvendt blev Cloetta Danmark, der producerer bland-selv-slik og har en store travel-retail-forretning, ramt hårdt af nedlukningerne.

Cloetta Danmark kom ganske vist ud af 2020 med plus på bundlinjen, men med et årsresultat der faldt fra 25 mio. kr. til 13,9 mio. kr.

For Toms Gruppen var 2020 endnu værre.

Konfektureproducentens driftsresultat dykkede til minus 3,2 mio. kr fra 85,6 mio. kr. i 2019, og nettoresultatet landede på minus 58,6 mio. kr. mod et overskud på 1,1 mio. kr. året før.

Tilbage i juni begrundede bestyrelsesformand i Toms Gruppen, Henrik Brandt, det med, at en flerårig plan om at vokse var slået fejl, fordi en større omlægning af produktionen havde krævet så mange kræfter, at man havde tabt bolden på salgsfronten.

Er slik mon som alkoholfrit øl?

På trods af et svært halvandet år ser både Toms Gruppen og Cloetta Danmark positivt på fremtiden for den danske slikbranche.

"Det at kunne sætte sig omkring noget slik er om end ikke et basisbehov så i hvert fald et behov, der er så stort i Danmark, at jeg ser for mig, at slikbranchen har en fin fremtid," siger chef for Cloetta Danmark, Mads Brinks.

I 2020 tabte Toms Gruppen penge for bare anden gang inden for de seneste 15 år. Noget, som Toms tidligere på året forklarede med, at konfektureproducenten de senere år har investeret et trecifret millionbeløp på sin produktion i Tyskland og en ny fabrik i Polen. | Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix.
I 2020 tabte Toms Gruppen penge for bare anden gang inden for de seneste 15 år. Noget, som Toms tidligere på året forklarede med, at konfektureproducenten de senere år har investeret et trecifret millionbeløp på sin produktion i Tyskland og en ny fabrik i Polen. | Foto: Torben Stroyer/Ritzau Scanpix.
 

Ifølge ham kommer vi dog ikke til at se et marked, der en-til-en vender tilbage til normalen fra før coronakrisen, men i højere grad et marked, der finder en ny normal med nye tendenser.

"Som jeg læser det, er der mange, som har en forventning om, at coronakrisen og 2020 blot vil være et blink på radaren, når vi kigger tilbage om ti år. Men jeg tror nu alligevel, at der efter så store forstyrrelser kommer til at være nogle tendenser, som vi skal være ekstra opmærksomme på," siger han.

Ifølge Mads Brinks gælder det blandt andet tendenser på ingrediensfronten, hvor der i fremtiden vil komme større fokus på produkter uden eksempelvis gelatine og sukker.

"Rent forbrugermæssigt tror jeg, at vi kommer til at kigge grundigt på hele ingredienslisten. Det vil sige på alt fra det økologiske og veganske til et lavere sukkerindhold og glutenfrit - ting, som, tror jeg, kommer til at fylde mere løbende," siger Mads Brinks og drager paralleller til den udvikling, der har været med alkoholfrie øl i ølbranchen.

Cloetta-chef: Det tager tid at komme sig, når to af tre forretningsben har været savet over 

Ifølge Brinks var alkoholfri øl en niche, der var længe om at bryde igennem, men som i dag er et af de hurtigst voksende segmenter sammen med cider, blandt andet på grund af det, som Brinks beskriver som "stærk produktudvikling."

Mellem 2019 og 2020 steg de danske bryggeriers salg af alkoholfri øl med 11 pct. fra 5,9 mio. liter til 6,6 mio. liter.

"Det kunne være interessant at se, om det også var den vej, slikbranchen bevægede sig ned ad. Det kunne jeg godt forestille mig" siger Mads Brinks.

I Toms Gruppen ser man samme tendens, fortæller Annette Zeipel:

"Jeg ville ikke blive overrasket, hvis tendenserne mod sukkerfri og sukker-reduceret fortsætter," siger hun og fortæller, at der desuden er tendenser mod mindre portionsstørrelser.

"Derudover ser vi vegansk (slik, red.) vokse frem i kategorien i landene omkring os," siger Annette Zeipel.

Bæredygtighed som afgørende faktor

Foruden et nyt og andet fokus på ingredienser forudser både Annette Zeipel og Mads Brinks en stor stigning i efterspørgslen på bæredygtige produkter, herunder også klimavenlig emballage.

Mads Brinks forudser tilmed, at bæredygtighed i fremtiden bliver en afgørende faktor for kunderne, når de shopper fredagsslik.

Jeg vil gå så langt som at sige, at vi selv tror så meget på vores plantpack, at vi - om vi kan se salgseffekten eller ej - har besluttet, at det ud fra et klimaperspektiv vil være det rigtige at gøre at udvide det til resten af vores sortiment.

Mads Brinks, chef for Cloetta Danmark.

"Det vil - set med mine øjne - formentlig altid være smagen, der er afgørende for forbrugerne. Men jeg er omvendt heller ikke i tvivl om, at der vil opstå en forventning blandt forbrugerne om, at vi som leverandører tager klimasituationen alvorligt og ikke bare sætter flotte corporate CSR-mål op, uden at forbrugerne kan se en forandring," siger Mads Brinks.

Cloettas eget bæredygtighedsmål indebærer, at al emballage fra 2030 vil være lavet af genanvendeligt eller genanvendt materiale. Fra 2025 skal al Cloettas emballage desuden være genanvendeligt.

Nedlukningerne gjorde ondt på de danske slikproducenter, der har bland selv slik i deres portefølje. Blandt andet Cloetta, der den dag i dag stadig kæmper med at få brudt de barrierer, der blev bygget op under corona, ned igen. | Foto: Lasse Kofod/Ritzau Scanpix.
Nedlukningerne gjorde ondt på de danske slikproducenter, der har bland selv slik i deres portefølje. Blandt andet Cloetta, der den dag i dag stadig kæmper med at få brudt de barrierer, der blev bygget op under corona, ned igen. | Foto: Lasse Kofod/Ritzau Scanpix.
 

Lige så langt i sine forudsigelser går Annette Zeipel ikke. Men, siger hun, Toms Gruppen mærker i den grad, at branchen bevæger sig i en bæredygtig retning.

"På tværs af vores brands og kategorier ser vi stærke tendenser indenfor bæredygtighed. Det gælder såvel bæredygtigt sourcede råvarer, klimabevidst produktion og ansvarlige emballageløsninger," siger Annette Zeipel, der ser det som "en helt naturlig del af Toms' udvikling".

Toms Gruppens målsætning er udelukkende at bruge genanvendelig emballage i 2025.

Plantpack giver mening, selv hvis det ikke sælger

I Cloetta har man allerede taget skridt i en mere bæredygtig retning, hvad angår emballagen.

Sidste år introducerede slikproducenten det, den selv kalder for "plant pack", som er emballage lavet af 50 pct. sukkerrør.

Emballagen er stadig begrænset til Cloettas mixede poser fra eksempelvis Malaco, men ambitionen er, at det skal bredes ud til resten af Cloettas portefølje, der foruden Malaco rummer mærker og produkter som juleskum, lakridspiber, Ahlgrens Bilar og Kex.

"Vi har en meget ambitiøs agenda i Cloetta, og jeg vil gå så langt som at sige, at vi selv tror så meget på vores plantpack, at vi - om vi kan se salgseffekten eller ej - har besluttet, at det ud fra et klimaperspektiv vil være det rigtige at gøre at udvide det til resten af vores sortiment. Også selv om det indebærer større omkostninger, fordi forsyningskæden på materialerne ikke er lige så effektiv," siger Mads Brinks.

Danskernes forbrug af søde sager eksploderede under coronakrisen

Sügro vil udvide med mere slik

Nyt forbrugsmønster hugger millioner hos familieejet kioskgrossist