FødevareWatch

Britisk krise hjælper Lagkagehusets ekspansionsplaner

Ulige mange af sine konkurrenter og andre fødevarevirksomheder på de britiske øer, er Lagkagehuset ikke ramt af chaufførmangel. Krisen har tværtimod givet flere muligheder for bagerkoncernens ekspansionsplaner, siger kommerciel direktør.

Foto: Lagkagehuset / PR

Forsyningskæderne er under pres, og det kræver ekstra planlægning, når der skal bestilles varer hjem. Der er også høje råvarepriser, men Lagkagehuset er i Storbritannien ikke mærket af den ellers omfattende chaufførmangel i landet, da bagerkoncernen har sine egne chauffører.

Og helt generelt klarer Lagkagehuset sig godt igennem den krise, der præger mange virksomheder i Storbritannien lige nu. Det har endda kastet flere muligheder for ekspansion af sig, siger Jesper Dixen, kommerciel direktør i Lagkagehuset.

"Det er blevet nemmere for os at finde nye lokationer i både London og New York. Samtidig kan vi se, at der er et fald i lejeniveauerne, hvilket dermed gør det billigere for os," siger han.

Han tilføjer, at Lagkagehuset netop har åbnet sin 15. butik i London på The Strand overfor Tower Bridge.

Butikkerne i USA og Storbritannien går under navnet Ole & Steen.

Det er klart, at det kræver en del mere planlægning og overvågenhed på markedet lige for tiden. Vi har pressede forsyningskæder, hvor vi har oplevet varer, der har været forsinket, men vi har ikke manglet varer

Jesper Dixen, chief commercial officer i Lagkagehuset

Jesper Dixen vil ikke sætte tal på, hvor mange butikker Lagkagehuset har planer om at have i London, men fortæller, at selskabet vil vokse med 40 nye butikker på tværs af alle markeder over de næste tre år.

Pressede forsyningskæder og mangel på arbejdskraft

På trods af at Lagkagehuset kommer relativt smertefrit udenom den pressede situation i Storbritannien med mangel på varer, høje råvarepriser, en rasende pandemi, mangel på arbejdskraft og pressede forsyningskæder, er det dog stadig et svært marked at operere i for øjeblikket, fortæller Jesper Dixen.

"Det er klart, at det kræver en del mere planlægning og overvågenhed på markedet lige for tiden. Vi har pressede forsyningskæder, hvor vi har oplevet varer, der har været forsinket, men vi har ikke manglet varer," siger han.

I London er planlægningen essentiel lige nu, så vi er begyndt at gå tidligere ud ift. at bygge butikker og rekruttere kollegaer

Jesper Dixen, chief commercial officer i Lagkagehuset

Til gengæld har Lagkagehuset måtte investere mere i rekruttering, da der er mangel på arbejdskraft på tværs af brancher i Storbritannien.

"I London er planlægningen essentiel lige nu, så vi er begyndt at gå tidligere ud ift. at bygge butikker og rekruttere kollegaer," siger Jesper Dixen.

Han fortæller videre, at med de nye udvidelser i London skal Lagkagehuset fordoble antallet af medarbejdere over de næste 12 måneder.

Et vågent øje

Skal planerne om ekspansion lykkes, så kræver det et vågent øje på de markedstendenser, der flytter sig hurtigere end normalt for tiden.

Jesper Dixen fortæller, at man i Lagkagehuset er opmærksomme på de stigende råvarepriser såvel som på, hvordan arbejdskraftsituationen udvikler sig i London.

"Selvom vi er glade for, at vi er i stand for at navigere i markedet, så har vi øjnene åbne ift., hvad der flytter sig i. Vi skal ud at vækste i den grad, vi har sat os for, så vi skal være ekstra årvågne ift. arbejdskraft og forsyningskæder," siger Jesper Dixen, og tilføjer, at han ikke forventer at tingene normaliserer sig på det britiske marked lige foreløbig.

Af seneste regnskab fremgår det, at selskabet bag Lagkagehuset – Danish Bake – sidste år oplevede et omsætningsdyk på næsten 20 pct. til 933 mio. kr. i 2020 og fik et underskud på 227 mio. kr.

Kæden har omkring 120 butikker herhjemme, som på lige fod med de udenlandske butikker har været hårdt ramt af pandemien.

Britisk fragtkaos rammer dansk sushikæde

Missede leverancer fører til tabte indtægter – nu tager Arla sagen i egen hånd

Briter skrotter trafiklys-model og lemper rejseregler 

Mere fra FødevareWatch

Milliardkoncern løfter indtjeningen på kager og slik

Kage- og konfekturekoncernen Givesco er lykkedes med at forbedre indtjeningen i løbet 2021, men ikke helt nok ifølge ledelsen. Koncernen har med sit store detailfokus også løftet omsætningen til lige knapt 3 mia. kr.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier