Kinesisk Arla-salg buldrer over 2019-niveau

Efter et 2020 i Kina, der mere eller mindre kunne hives ud af kalenderen hos Arla, ser mejerikoncernen sammen med sine internationale konkurrenter igen stor fremgang i salget. Topchefen melder om vækstrater på 20-40 pct.
Foto: PR / Arla
Foto: PR / Arla

De kinesiske myndigheder var hurtige til at lukke ned for importen af en lang række fødevarer, da corona-pandemien stadig var i sin vorden i begyndelsen af 2020.

Det fik særdeles stor betydning for blandt andet globale mejerikæmper som Fonterra fra New Zealand, Frisland Campina fra Holland og Arla med hovesæde i Danmark. Men i 2021 er bøtten igen blevet vendt, siger Arla-topchef Peder Tuborgh i forbindelse med præsentationen af Arlas regnskab for første halvår af 2021.

"Vi har set stigende væstrater i den kinesiske import fra alle dele af verden og vækst på 20-40 pct. afhængig af områder og kategorier i forhold til sidste år," lyder det fra topchefen.

Stor fremgang efter langsomt 2020

Ifølge en opgørelse fra Landbrug & Fødevarer for første kvartal af 2021, steg Kinas import af mælkepulver igen med 24 pct. til 445.000 ton, og dermed oversteg mængderne det hidtidige rekordår 2014.

Importen af ost steg til rekordniveau med 46 pct. fremgang, og importen af drikkemælk og fløde voksede med hele 59 pct. som også var til rekordhøjt niveau.

"Kina har virkelig øget efterspørgslen i dette første halvår, selvfølgelig som følge af, at samfundet er blevet genåbnet, og det har også drevet en positiv bevægelse i forhold til prisen i hele industrien. Derfor er det også vigtig for os at have øjnene stift rettet mod, hvad der videre vil ske i Kina," siger Peder Tuborgh, der videre tilføjer:

"Vi er over 2019, og selvom jeg ikke har de ekstakte tal, så er det ret signifikant."

Ændrer ikke på kinesisk setup

Efterfølgende uddyber Arlas finansdirektør Torben Dahl Nyholm, hvad der mere konkret er sket på det kinesiske marked under corona og i de første seks måneder af 2021.

"De kinesiske forbrugere har prioriteret at købe bedre og sundere fødevarer, og den trend er accelleret under corona og på bagkant af et opadgående marked og det forventer vi også, at det bliver i årene der kommer," siger han.

Arla fokuserer i Kina på tre kategorer; UHT-behandlet mælk, mælkepulver og ost til børn. Alle tre kategorier går godt, og bedre end før corona-krisen ramte, men særlig to ting går godt.

"Vi har oplevet vækst i både UHT-mælken og mælkepulverforretningen i Kina. Det er de to ben, som har båret vores Kina-forretning fremad for os i år," siger Torben Dahl Nyholm.

Han understreger, at Arla havde forventet en fremgang i Kina, men at dette ikke kommer til at få koncernen til at ændre sit fokus eller setup i Kina.

Arla fremlægger ikke specifikke tal for udvikling og indtjening i det kinesiske marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også