Fødevarestyrelsen overtager Danish Crown-sag om greenwashing

Det bliver ikke Forbrugerombudsmanden, men derimod Fødevarestyrelsen, der skal afgøre hvorvidt slagterikoncernen har vildledt forbrugerne eller ej med kampagne for "klimakontrolleret gris."
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix
Foto: Janus Engel/Ritzau Scanpix

Greenpeace afleverede i juni en klage til Forbrugerombudsmanden, fordi organisationen mente, at Danish Crown med sine reklamer for klomakontrolleret gris, hvor udsagnet "grise er mere klimavenlige, end du tror" indgik,var med til at vildlede danskerne.

Ifølge Børsen skifter klagen om greenwashing nu hænder, og i stedet for Forbrugerombudsmanden bliver det Fødevarestyrelsen, der skal behandle spørgsmålet. Skiftet betyder, at klagen skal behandles efter fødevareloven, der til stor ærgrelse for klagerne i Greenpeace ikke er specifik på miljø- og klimamærkning af fødevarer.

“Vi er virkelig ærgerlige. Vi havde gjort rigtig meget ud af at skrive vores klage, så det er tydeligt, at det er ifølge markedsføringsloven, vi klager over Danish Crowns kampagne. Det er Forbrugerombudsmanden, der har kompetencen på markedsføring,” siger Kristine Modvig Clement, kampagneleder for landbrug og skov i Greenpeace, til Børsen

Klima-reklamen fra Danish Crown affødte allerede i september 2020 kritik fra Forbrugerrådet Tænk og tænketanken Concito.

"Det er med til at vildlede os. Det er med til at gøre det, vi med et godt dansk ord kalder greenwashing," sagde Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, til DR i september 2020.

Hun påpegede, det ville være mere rigtigt af Danish Crown at hævde, at svinene er "mindre klimabelastende, end du tror".

En del af den reklame, som allerede i september 2020 affødte kritik. | Foto: Screenshot
En del af den reklame, som allerede i september 2020 affødte kritik. | Foto: Screenshot

Danish Crowns direktør for marketing og innovation, Mette Færch, afviste dengang kritikken.

"I kampagnen siger vi, at grisen er mere klimavenlig end forbrugerne tror. Det er et rigtig vigtigt budskab for os," sagde Mette Færch til AgriWatch.

Hun henviste den gang til en undersøgelse, som Danish Crown selv havde fået lavet. Den viste, at danske forbrugere tror, at svinekød er mere klimabelastende i produktionen end det reelt er.

Forbrugerrådet Tænk: Sager om greenwashing af fødevarer skal ende med bøder

Danish Crown får kritik for klima-reklame

Greenpeace: Aldi dropper også klimamærke fra Danish Crown

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter