FødevareWatch

Ny organisation vil hente klimastøtte på restauranterne

En ny nordisk klimaorganisation vil med tilslutning fra restauranter, kantiner og måltidsselskaber skabe øget bevågenhed omkring klimaprojekter i det globale fødevaresystem.

Matt Orlando fra restaurant Amass, der er blandt de første danske medlemmer af Zero Foodprint Nordic. | Foto: Broaden & Build

Den nystiftede organisation Zero Foodprint Nordic, der officielt lanceres i Danmark senere på måneden, har åbnet for optaget af medlemmer, som ønsker at bidrage direkte og samtidig give gæster og kunder muligheden for at støtter klimaprojekter med 1 pct. af deres køb.

Konceptet i Zero Foodprint Nordic går ud på, at når forbrugere køber mad eller spiser hos et Zero Foodprint Nordic-medlem, betaler de 1 pct. ekstra, som så ryger videre til en stribe klimaeffektive jordbrugsprojekter, sat i søen af organisationen. Af en meddelelse fremgår det, at det handler om "regenerative landbrugsprojekter som en investering i det fremtidige klima og madsystem."

På nuværende tidspunkt består medlemmerne i den nye nordiske del af organisationen bl.a. af Gasoline Grill, Amass, La Banchina, Il Buco, Restaurant 56 grader, Cobra, og Hahnemanns Køkken samt Mikkeller i København.

"Vi kan se fra Zero Foodprint i USA, at forbrugerne ønsker at være en del af løsningen samtidig med, at restauranterne kan se fordelene - eksempelvis når nogle af deres egne producenter lige pludselig kan forbedre deres produktion. Zero Foodprint handler på mange måder også om at skabe en cirkulær økonomi," siger Cindie Christiansen, direktør for Zero Foodprint Nordic.

Forbrugerne skal løfte andelen af økologisk dyrket jord i Europa

Låneprojekt i Coop sparer isproducent en fjerdedel af energien

Drikkevaregigant vil være CO2-neutral i 2040

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier