Nemlig.com og 3F aftaler frist på 14 dage til at finde løsninger

Et møde mandag eftermiddag mellem 3F, Nemlig.com og Dansk Erhverv endte med en aftale om frist på 14 dage til at finde løsninger på alvorlige arbejdsmiljøproblemer hos Nemlig.com.
Nemlig.coms direktør, Stefan Plenge | Foto: Gregers Tycho
Nemlig.coms direktør, Stefan Plenge | Foto: Gregers Tycho
Videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F

En serie artikler om hårdt, stressende arbejdsmiljø på online supermarkedet Nemlig.coms lager i Brøndby og usle vilkår blandt chauffører har mandag eftermiddag ført til et forsøg på samarbejde mellem 3F Transport, arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv og Nemlig.com om løsninger af problemerne.

Det skriver Fagbladet 3F.

Det står klart efter et knap fire timer langt møde mandag eftermiddag hos Nemlig.com, hvor 3F Transport, Nemlig.com og Dansk Erhverv fik diskuteret løsninger på de alvorlige problemer hos nemlig.com, der er beskrevet i Politiken og Fagbladet 3F.

Jan Villadsen, der er formand for 3F Transport, oplyser, at parterne har givet hinanden 14 dage til at sikre, at problemerne bliver løst via møder og ved at sætte forskellige initiativer i gang.

"Første skridt bliver, at vi tirsdag får en liste over Nemlig.coms underleverandører. Det betyder, at vi kan kontakte dem en efter en og få dem dækket af vores overenskomst for chauffører. Samtidig har Nemlig.coms direktør, Stefan Plenge og jeg aftalt et møde vedrørende vilkårene for Nemlig.coms underleverandører på onsdag," oplyser Jan Villadsen.

Han slår fast, at det er meget alvorlige eksempler på meget urimelige arbejdsvilkår, som ikke mindst Dagbladet Politiken har bragt frem i lyset.

"Men 3F Transport vil naturligvis gerne bidrage til, at vi får forbedret vilkårene og sikret et ordentligt arbejdsmiljø hos Nemlig.com. Det er vores opgave, men det kræver ganske meget og ganske hårdt arbejde, og vi har nu givet hinanden 14 dage til at få det arbejde sat godt i gang," siger han.

Han peger på særligt to problemstillinger, der skal findes løsninger på:

For det første: Sikring af ordnede vilkår og overenskomst med normale tillæg og pension for de chauffører, der kører for vognmænd hyret som underleverandører af Nemlig.com.

For det andet: Sikring af et ordentligt arbejdsmiljø på Nemlig.coms lager i Brøndby. Dels via en grundig gennemgang af arbejdsmiljøet med arbejdsmiljøeksperter, oprettelse af arbejdsmiljørepræsentation og sikring af valg af tillidsrepræsentanter for de ansatte. Dels via forhandling af en ny lokalaftale mellem 3F og Nemlig.com, der sikrer de ansatte mod stress, nedslidning og frygt.

"Jeg håber naturligvis, at det vil lykkes. Og hvis der er vilje, så er der også en vej til, at det kan lykkes. Vores danske arbejdsmarked fungerer jo rigtigt godt langt de fleste steder, og foreløbig har vi haft en konstruktiv dialog om både problemer og mulige løsninger," siger Jan Villadsen.

Nemlig.com har ingen kommentar efter dagens møde, oplyser Morten Huse Eikrem-Jeppesen, ejer af Pressconnect, der er hyret som kommunikationsansvarlig for Nemlig.com i sagen.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter