FødevareWatch

Nye forbrugsmønstre får McDonalds til at lukke restauranter

Forbrugerne foretrækker i højere grad at handle burgerne online, hvilket er en tendens der yderligere har accelereret under coronakrisen.

Foto: Mads Winther

Færre mennesker foretrækker at spise deres måltider i den amerikanske supermarkedskæde Walmart.

Det har McDonalds måtte sande, eftersom kæden har følt sig nødsaget til at lukke hundreder af McDonald's-restauranter i Walmart-butikkerne de senere år.

Det skriver CNBC.

Forbrugerne foretrækker i højere grad at handle burgerne online, hvilket er en tendens der yderligere har accelereret under coronakrisen.

I 2020 steg onlinehandlen hos Walmart med hele 79 pct.

De to giganter har ellers nydt godt af hinandens selskab i snart tre årtier, hvor Walmart har kunnet levere en lind strøm af kunder til restauranterne, mens McDonalds omvendt har betalt leje.

Derudover har det velkendte "drive-thru"-vindue også været at foretrække hos kunderne. Det er en funktion, som restauranterne i Walmart ikke kan byde på.

I fremtiden vil der således kun være 150 restauranter at finde i udvalgte Walmart-butikker, hvor der for bare få år siden fandtes 1000.

McDonald's-aktien falder 0,4 pct. til 229,28 dollar i fredagens marked.

Mere fra FødevareWatch

Bæredygtighed skal sikre fiskeforretningen 100 år frem

Milliardforretningen Nordic Seafood i Hirtshals følger indgroede principper om ansvarlighed fra de japanske ejere, men råber sjældent højt om det. På sigt vil indsatsen bære frugt, efterhånden som markedet efterspørger bæredygtige fisk og skaldyr, lyder det fra topchefen.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier