FødevareWatch

Skare Food varmer op til europæisk væksttogt

Øget eksport af færdigretter og kødpålæg skal være vækstmotoren i Skare Food, der er tæt på at have integrationen af opkøbte Defco på plads. I årsregnskabet fremhæves presset likviditet på koncernniveau - i pålægsselskabet kommer presset fra egne investeringer.

Lars Andersen er adm. direktør i pålægselskabet Skare Food, der har store europæiske planer. | Foto: PR/Skare Food

Lastbilerne med pålæg og færdigretter skal med højere frekvens sendes ud over grænserne. Pålægsselskabet Skare Food, der hører under den sydjyske kødkoncern Skare, er klar til at indtage de europæiske fødevaremarkeder i endnu højere grad end i dag.

Selskabet med hjemsted i Christiansfeld, der har set omsætningen næsten fordoblet til 459,6 mio. kr. i 2020 som følge af overtagelsen af konkurrenten Defco, ser et klart vækstpotentiale ude i Europa med en række nye produkter på hylderne.

"Vi forventer et godt år med stigende omsætning og overskud – allermest på eksportdelen, hvor vi handler med 22 lande i Europa. Vi har arbejdet på at lave nogle nye færdigretter, som vi har været heldige med at få nogle store ordrer på de seneste tre måneder," siger adm. direktør Lars Andersen, der har været i selskabet i snart 20 år. Han forventer, at Skare Food og Defco-brandet skal jagte væksten i udlandet.

"Derfor har vi store forventninger til, at vi kommer til at vokse på eksporten, og så håber vi på status quo i Danmark”.

Vi regner med at omsætte for 650 mio. kr. på de to fabrikker, når tingene er kørt endelig sammen

Lars Andersen, adm. direktør, Skare Food

Dyr og træg sammenlægning

Efter overtagelsen af østjyske Defco har selskabet arbejdet på et nyt fabriksanlæg i Aarhus-forstaden Viby, men planerne er trukket i langdrag under pandemien, og først nu nærmer det sig en afslutning.

"Defco-implementeringen har trukket ud og belastet likviditeten, fordi vi har kørt finansieringen ind over driften og ikke fået fremmed finansiering ind over. Men det går fint med at lægge tingene sammen, og vi regner med at have flyttet alt på plads til sommer," siger Lars Andersen.

Sammenlægningen af produktionsanlæggene på den tidligere Tulip-lokation skal sammen med genåbningen af de europæiske markeder være startskuddet til at omsætningen i Skare Food får endnu et skud proteiner.

"Vi regner med at omsætte for 650 mio. kr. på de to fabrikker, når tingene er kørt endelig sammen, men coronaen har lige trukket tingene et års tid," siger Lars Andersen.

Godt år med pålæg

Skare Food-direktøren er i det hele taget ganske tilfreds med at være kommet helskindet gennem 2020-regnskabet, der sluttede den 30. september. Også selv om forventningerne til bundlinjefremgang på forhånd var høje, men rettoresultatet blot blev hævet til 2,2 mio. kr. i 2019/20 fra 1,6 mio. kr. året før.

"Det har været et godt år for os, da detailhandlen har været stigende og derfor er det gået godt med vores pålæg. Folk har spist en masse derhjemme under nedlukningen og har måske valgt lidt ekstra gode sager, som er vores segment," siger Lars Andersen, der skal finde de negative tegn hos den tilkøbte Defco-forretning, hvor salget til de professionelle madaktører traditionelt har fyldt mere end i Skare Food.

"Omvendt har Defco-delen til dels været ramt på foodservice, men vi forventer det kommer op igen efter genåbningen.”

Røde advarselslamper

Selv om Skare Food er direkte ejet af stifteren og bestyrelsesformanden Kurt Skare samt Gitte Skare, er selskabet omfattet af den likviditetskrise, som den øvrige del af koncernen er havnet i under pandemien.

I både regnskabet for Skare Food og holdingselskabet Kurt Skare Holding, der er moderselskab for Skare Meat Packers, er der påtegninger fra revisorerne med skarpe advarsler om en koncern under stort likviditetspres.

Mens Skare Food har klaret sig markedsmæssigt godt gennem pandemien, har søsterselskabet Skare Meat Packers været ramt af nedlukningerne og den manglende afsætning til foodservicesegmentet. Det har sammen med udgifterne til Defco-integrationen samlet set sat koncernen under pres.

Skare Food går frem i 2020 - advarselslamper blinker på koncernniveau

Mere fra FødevareWatch

Carlsberg skruer på succesfuld strategi i storbyerne

Mens det aldrig blev nogen succes at rulle Carlsbergs største brands ud i millionbyer hele kloden rundt, har et udelukkende kinesisk fokus kastet guld af sig. I år nærmer bryggerikoncernen sig 40 byer, og strategien tilpasses så småt en ny fremtid.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier