Restauranter og hotellers salg er halveret under nedlukning

Salget fra hoteller og restauranter faldt med 45 pct. i januar, der har været præget af nedlukning.
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
AF RITZAU

De danske virksomheders salg har samlet set holdt niveau under nedlukningen i januar, men det dækker over store forskelle mellem de forskellige brancher.

De danske virksomheders salg faldt med 0,2 pct. i januar sammenlignet med december. Det viser tal fra Danmarks Statistik, der er korrigeret for sæsonudsving. Tallene dækker dog over store udsving fordelt på brancher.

Byggebranchen har haft en fremgang på omkring syv pct., mens detailhandlen har haft en tilbagegang på 2 pct. I bilbranchen faldt salget med 11 pct. i januar sammenlignet med december.

Den største tilbagegang er inden for hoteller og restauranter, hvor salget er faldet 45 pct. i januar.

Salget lå i forvejen lavere end normalt - blandt andet fordi restauranterne også har haft lukket for gæster i dele af december.

Sammenligner man med januar sidste år ligger salget 67 pct. lavere.

Hos Arbejdernes Landsbank vurderer økonom Anders Christian Overvad, at også de kommende måneder vil vise et svagt salg for hoteller og restauranter.

"Det er nu sjette måned i træk salget falder i branchen, og det er altså tydeligt at nedlukningen af økonomien rammer visse erhverv særligt hårdt. Februar har uden tvivl også været en svær måned for hotellerne og restauranterne, men der er meget bedre tider på vej. Genåbning og vaccineudrulning kommer til at give en massiv ketchupeffekt, når vi står på den anden side," siger han i en kommentar.

Hvis man ser på virksomhedernes salg samlet set, er det 3,5 pct. lavere end januar 2020. Det svarer til 12,4 mia. kr.

Horesta: 4 ud af 10 hoteller og restauranter har optaget gæld under corona 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også