Nyt tiltag skal tiltrække turister til Københavns restaurationsliv igen

Hoteller, restauranter og seværdigheder får en hjælpende hånd til at genoprette turismen i hovedstaden. En række aktører har 12 initiativer og 70 mio. kr. klar til indsatsen.
De fleste hungrer efter liv og glade dage igen, ikke mindst restaurationslivet. I København søsættes der nu en turismeplan. | Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix
De fleste hungrer efter liv og glade dage igen, ikke mindst restaurationslivet. I København søsættes der nu en turismeplan. | Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Der skal lokkes turister til København, når verden åbner igen og alle trænger til oplevelser. En ny turismeplan med 12 initiativer skal således klargøre København til at blive en ny stærk turismedestination.

Bag initiativet Comeback Copenhagen står Erhvervsministeriet, Københavns Kommune og Wonderful Copenhagen. Og målsætningen er at få sat gang i hjulene igen og bringe omsætningskroner til de hungrende, hårdt ramte erhverv som restaurant-, event- og hotelsektoren, fortælles der i en pressemeddelelse.

"Turismen er et vigtigt erhverv for Danmark, som skaber mange danske arbejdspladser. Med den nye genopretningsplan for hovedstadens turisme samler vi derfor kræfterne, så vi på forkant af genåbningen kan forberede erhvervet til den nye virkelighed. Danmark er en eftertragtet turistdestination, og det skal vi fortsætte med at være efter coronakrisen," udtaler erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Markedsføringsplanen får et budget på omkring 70 mio. kr., og senere på året skal der ifølge meddelelsen desuden komme en genopretningsplan frem mod 2023.

"Turister og gæster skaber tusindvis af jobs og en milliardstor indtjening i København. Vi skal være klar i startboksen, så vi får gæsterne tilbage, så snart der åbnes op. København skal også fremover være en af verdens bedste byer at besøge, og vi kan ovenikøbet benytte den tvungne tænkepause til at udvikle turismen, så den bliver mere bæredygtig og passer bedre til byen," siger overborgmester i København, Lars Weiss (S).

Nedlukningsbølger medfører selvransagelse i specialølskoncerner 

Comeback Copenhagen indeholder en markedsføring af selve hovedstaden samt kongresser, events og krydstogt, og planen skal desuden medvirke til at tiltrække flyruter, flere togrejsende. Fokus er desuden på bæredygtighed, trygge oplevelser og ikke mindst omstilling til en ny virkelighed for turismeerhvervet.

"Hovedstaden har tabt 28 mia. kr. i turismeomsætning i 2020 og erhvervet i København er helt i knæ. Der er derfor behov for et helt særligt fokus på både at genoprette og omstille turismen her med ny handling og med stærkeste holdopstilling," siger adm. direktør Wonderful Copenhagen Mikkel Aarø-Hansen i meddelelsen.

Hele branchen lider: Kun 1 af 10 hotelværelser bliver solgt  Pulje på 100 millioner skal få turister i restauranterne igen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter