Mejeriforeningens ostekulturkampagne Ost & ko afholdes i denne uge for 330 elever fra Hotel- og Restaurantskolen i København, der bag hver deres skærm i denne uge skal lære mere om dansk ost.
Eleverne bliver onsdag og torsdag delt op efter faggrupper, så tjener- og kokkeelever modtager differentieret undervisning.
"Vi udleverer ostepakker til vores elever forud for den digitale undervisning, og hjemme foran deres skærme skal de sammen og hver for sig nørde i eksempelvis dansk ostekultur, ostetyper og sensorik. De skal simpelthen sidde med hver deres hvidskimmeloste, danbo og BGB-oste foran computerne, hvor de gode mennesker fra Ost & ko vil guide dem, forestå smagninger og den slags," udtaler Søren Poul Nielsen, vicedirektør ved Hotel- og Restaurantskolen.
I løbet af halvanden time skal de 330 elever smage på seks forskellige danske oste inden for ostetyperne hvidskimmel, blåskimmel, fast modnet og BGB-ostene danbo og havarti. De skal samtidig lære noget om ostetyperne, kvalitetsvurdering, sensorik, ostefagligt sprog, produktion, pairing og anvendelse, hedder det i en meddelelse.
Sushikæde vil skaffe flere danske sushikokke til køkkenet Aktører: Genetabler ambition om 60 procent økologi i alle offentlige køkkener