Aarstiderne vil have større rækkevidde med ny venturefond

Med engagementet i en ny grøn venturefond vil Aarstiderne fremme udviklingen i startupvirksomheder, der kan gøre flere led i kæden grønne, fortæller Aarstiderne-direktør Annette Hartvig Larsen.
Annette Hartvig Larsen har sammen med andre Aarstiderne-topfolk sat deres klare præg på arbejdet i den nye venturefund. | Foto: Jan Dagø / ERH / Ritzau Scanpix
Annette Hartvig Larsen har sammen med andre Aarstiderne-topfolk sat deres klare præg på arbejdet i den nye venturefund. | Foto: Jan Dagø / ERH / Ritzau Scanpix

En ny venturefond kaldet Planetary Impact Ventures retter med 40 mio. kr. i rygsækken blikket mod nogle af de spirende danske virksomheder, der kan bidrage til en mere grøn og bæredygtig fremtid.

Fonden er etableret i tæt parløb mellem Thomas Høgenhaven og den øverste ledelse i måltidskasseselskabet Aarstiderne, hvorfor der også sidder en stribe direktører og stiftere med i såvel bestyrelse, partnerkreds og investeringskomite.

Annette Hartvig Larsen, adm. direktør i Aarstiderne ledsager sammen med Søren Ejlersen, medstifter i Aarstiderne, Thomas Høgenhaven i investeringskomiteen. Hun siger om hele baggrunden for, at måltidskassevirksomheden nu også skal være investor:

"Det er egentlig en gammel snak, som nu endelig rykker et skridt nærmere virkeligheden. Vi vil gerne have løsningerne omkring os gjort grønne, og så skal de ud og have noget rækkevidde."

"Modigt" ryk ud i verden

Da Aarstiderne for 20 år siden blev sat i verden var det ifølge direktøren for at rykke ved opfattelsen af noget. Fra start havde det sigte på økologien, men siden har man set, hvordan bæredygtighed som bredere begreb har haft sit indtog i forbrugeres og virksomheders bevidsthed.

De seneste års øgede interesse har været anledningen til, at Aarstiderne nu går lidt uden for normalen og indleder et samarbejde, som peger ud i verden.

"Her forsøger vi at være lidt modige, kan man sige. Vi går sammen med nogen, der er ligeværdige partnere, og som tænker lidt anderledes. Det er ikke meningen, at det vi laver, det skal lukke sig om sig selv," siger Anette Hartvig Larsen.

I investor- og personkredsen bag fonden finder man bl.a. frontmanden Thomas Høgenhaven fra startuppet Better Collective, den tidligere Irma-direktør Alfred Josefsen og tidligere Føtex-chef og nuværende Rosendahl-direktør Mette Maix. Og derudover sidder der i såvel bestyrelse, partnerkreds og investeringskomite en lang række personer fra måltidskasseselskabet.

Der mangler grønne perler i kæden

Ifølge Annette Hartvig Larsen er entreen i ventureverdenen på sin vis meget naturlig, når man ser på, hvordan den økologiske forretning har udviklet sig over årene, og hvordan den videre kan udvikle sig i fremtiden.

"Vi prøver at være grønne, men der mangler en masse løsninger derude, så hele kæden kan blive grøn. Helt ude fra avlerne, transporten ind, behandlingen af varerne og emballagen. Der er mange ting, hvor vi ikke synes, at vi er gode nok, men hvor vi mangler nogle løsninger," siger hun og fortsætter:

"Det kan nemt være opgaver, som er lidt for store for os at løse på egen hånd. For selvom vi efterhånden har spredt os over ret mange ting, så vil det alligevel hurtigt kunne være for væk fra det, som vi skal. Vi har løbende kigget på andre virksomheder, der har lavet innovationshubs for på den måde at adskille det lidt, men aldrig kommet videre med det, som en model, der kunne virke for os. Det ville ofte lukke sig lidt for meget om sig selv."

Hun beskriver Thomas Høgenhaven som en, der med sit ståsted i Planetary Impact Ventures kan give noget af det udefrakommende modspil og en viden, som gør, at ideerne på sigt får en længere rækkevidde.

"Vi forestiller os, at det ved nogle af løsningerne vil kunne være Aarstiderne, der er den første kunde. Vi løber det igang og med det får vi en form for firstmover-fordel. Men derfra skal det ud og have rækkevidde for virkelig at batte noget. Det betyder, at det skal videre ud til andre virksomheder end Aarstiderne," siger Annette Hartvig Larsen.

Vil hjælpe med erfaring

Fra Aarstidernes side af investeringsbordet vil man modne investeringerne med afsæt i sine egne erfaringer. Det er ifølge Annette Hartvig Larsen erfaringer, som i den grad kan hjælpe nystartede virksomheder.

"Der findes masser af gode ideer, som er strandet på manglende viden om drift og logistik. Det ved vi noget om, ligesom vi ved, hvordan man i det hele taget får det til at virke i virkeligheden," siger hun.

Planetary Impact Ventures fokuserer på investeringer i seks søjler, der spænder fra plantebaserede fødevarer til emballage, data, landbrug, fiskeri og overskudsproduktion.

Den første investering er på trapperne, og ifølge Thomas Høgenhaven bliver det formodentlig i den kategori, der har med upcycling af affaldsstrømme at gøre. Mens ideer af den karakter har et stykke vej til at blive synlige for kunder i Aarstiderne, så ser Annette Hartvig Larsen andre muligheder for iværksættere, der står bag eksempelvis plantebaserede fødevarer.

"Vi kan jo uden de store problemer skubbe på med salg og markedsføring af for eksempel et nyt produkt, der kan være egnet til at komme med i vores måltidskasser. Det vil i gåseøjne være ret nemt, for det skal jo være noget innovativt, og noget, som folk ikke har set før," siger hun.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter