Fynbo Foods-chef blæser til angreb: "Der skal noget mere ud over rampen"

Den nordjyske marmeladevirksomhed leverer stærke resultater i nyt regnskab. Men det er svært at sælge på de globale markeder lige nu, og da virksomheden har investeret heftigt i nyt produktionsanlæg, skal der derfor fart på salget i 2021.
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix

Marmeladevirksomheden Fynbo Foods fra Vrå i Vendsyssel har i det forgangne regnskabsår formået at kringle sig gennem de svære markedsbetingelser og lander et stærkt resultat.

Dermed kommer presset fra pandemien mest indefra, da Fynbo Foods har investeret omkring 150 mio. kr. i to nye produktionslinjer og har udviklet nye produkter. Problemet er nemlig at komme ud i verden med dem på messer og direkte til nye kunder, lyder det fra adm. direktør og ejer Richard Fynbo.

"Det er meget svært at bearbejde markedet i øjeblikket, og derfor lider vi af, at vi ikke kan komme ud over stepperne og mest har et vedligholdende salg, som det har været i det meste af 2020 og nok fortsætter nogen tid," siger Richard Fynbo.

Han og resten af de øvrige 100 ansatte i virksomheden er ellers klar på at give den gas med produktion af marmelade og øvrige frugt- og grøntsagsbaserede produkter. Fabrikken står klar i begyndelsen af 2021 og venter bare på klart signal.

"Vi har brugt de sidste tre år på at forny produktionen, hæve kapaciteten og på helt nye produkter. Skoene er kridtet og vi venter bare på, at der bliver fløjtet. For der skal ud og sælges noget mere for at matche investeringerne for over 150 millioner. Der skal noget mere ud over rampen," siger Richard Fynbo.

Når produktionen er i gang vil det være muligt at producere 40.000 glas marmelade i timen, hvilket fylder en container. Dertil kommer bægre og kartoner.

Stor stigning i resultatet

Fynbo Foods har netop udsendt årsregnskabet for 2019/20 og da det går til udgangen af juni, er de sidste måneder af regnskabet påvirket af globale nedlukninger og restriktioner.

Bruttoresultatet steg til 57,2 mio. kr. fra 42,4 mio. kr. året før, mens nettoresultatet voksede fra 0,6 mio. kr. i 2018/19 til 5,9 mio. kr. i 2019/20, hvilket ledelsen er ganske tilfreds med.

"Trods corona-krisen endte omsætningen som budgetteret og dermed 11 pct. højere end året før. Selv om toplinjen ikke blev synderligt berørt af krisen, kostede den dog et par millioner på bundlinjen, hvilket især kunne henføres til højere produktionsomkostninger og øgede omkostninger til distribution," skriver ledelsen i regnskabet.

Flere omkostninger tynger

Fynbo Foods ledes og ejes af adm. direktør Richard Fynbo, og han satte for nylig ord på selskabets nuværende situation til FødevareWatch under den nordjyske nedlukning.

"Vores toplinje er ikke gået baglæns, fordi man har brug for vores produkter ude på markederne, men der sker ikke meget udvikling og toplinjen står stille. Bundlinjen bliver berørt negativt på grund af flere omkostninger i år, som man ikke kan sende videre til kunderne," sagde Richard Fynbo i november.

Globale usikkerheder

Fynbo Foods eksporterer til en lang række lande. Og netop det globale fokus på corona, brexit og sågar præsidentskiftet i USA er på radaren i den nordjyske virksomhed.

"Vi bevæger os i en usikker tid. Som fødevareproducent forventer vi dog ikke at blive lige så hårdt ramt som så mange andre brancher. Vi er optimistiske og tror på fremtiden. Derfor budgetteres der også i det kommende regnskabsår med, at vi samlet set på hele året kan opretholde omsætningen og opnå et positivt resultat," skrives der i ledelsesberetningen.

Fynbo Foods forventer udover ny produktionsfaciliteter også at kunne indtage et nyt større kontordomicil i dette regnskabsår.

Aftalen skulle åbne kinesisk marked – coronakrisen bremser økologisk eksporteventyr Marmeladeproducent investerer 30 millioner i sin produktion

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter