En del af Watch Medier

FødevareWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
02.12.2020kl. 11.15

Fynbo Foods-chef blæser til angreb: "Der skal noget mere ud over rampen"

Den nordjyske marmeladevirksomhed leverer stærke resultater i nyt regnskab. Men det er svært at sælge på de globale markeder lige nu, og da virksomheden har investeret heftigt i nyt produktionsanlæg, skal der derfor fart på salget i 2021.
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
af TORBEN SALOMONSEN

Marmeladevirksomheden Fynbo Foods fra Vrå i Vendsyssel har i det forgangne regnskabsår formået at kringle sig gennem de svære markedsbetingelser og lander et stærkt resultat.

Dermed kommer presset fra pandemien mest indefra, da Fynbo Foods har investeret omkring 150 mio. kr. i to nye produktionslinjer og har udviklet nye produkter. Problemet er nemlig at komme ud i verden med dem på messer og direkte til nye kunder, lyder det fra adm. direktør og ejer Richard Fynbo.

"Det er meget svært at bearbejde markedet i øjeblikket, og derfor lider vi af, at vi ikke kan komme ud over stepperne og mest har et vedligholdende salg, som det har været i det meste af 2020 og nok fortsætter nogen tid," siger Richard Fynbo.

Han og resten af de øvrige 100 ansatte i virksomheden er ellers klar på at give den gas med produktion af marmelade og øvrige frugt- og grøntsagsbaserede produkter. Fabrikken står klar i begyndelsen af 2021 og venter bare på klart signal.

"Vi har brugt de sidste tre år på at forny produktionen, hæve kapaciteten og på helt nye produkter. Skoene er kridtet og vi venter bare på, at der bliver fløjtet. For der skal ud og sælges noget mere for at matche investeringerne for over 150 millioner. Der skal noget mere ud over rampen," siger Richard Fynbo.

Når produktionen er i gang vil det være muligt at producere 40.000 glas marmelade i timen, hvilket fylder en container. Dertil kommer bægre og kartoner.

Stor stigning i resultatet

Fynbo Foods har netop udsendt årsregnskabet for 2019/20 og da det går til udgangen af juni, er de sidste måneder af regnskabet påvirket af globale nedlukninger og restriktioner.

Bruttoresultatet steg til 57,2 mio. kr. fra 42,4 mio. kr. året før, mens nettoresultatet voksede fra 0,6 mio. kr. i 2018/19 til 5,9 mio. kr. i 2019/20, hvilket ledelsen er ganske tilfreds med.

"Trods corona-krisen endte omsætningen som budgetteret og dermed 11 pct. højere end året før. Selv om toplinjen ikke blev synderligt berørt af krisen, kostede den dog et par millioner på bundlinjen, hvilket især kunne henføres til højere produktionsomkostninger og øgede omkostninger til distribution," skriver ledelsen i regnskabet.

Flere omkostninger tynger

Fynbo Foods ledes og ejes af adm. direktør Richard Fynbo, og han satte for nylig ord på selskabets nuværende situation til FødevareWatch under den nordjyske nedlukning.

"Vores toplinje er ikke gået baglæns, fordi man har brug for vores produkter ude på markederne, men der sker ikke meget udvikling og toplinjen står stille. Bundlinjen bliver berørt negativt på grund af flere omkostninger i år, som man ikke kan sende videre til kunderne," sagde Richard Fynbo i november.

Globale usikkerheder

Fynbo Foods eksporterer til en lang række lande. Og netop det globale fokus på corona, brexit og sågar præsidentskiftet i USA er på radaren i den nordjyske virksomhed.

"Vi bevæger os i en usikker tid. Som fødevareproducent forventer vi dog ikke at blive lige så hårdt ramt som så mange andre brancher. Vi er optimistiske og tror på fremtiden. Derfor budgetteres der også i det kommende regnskabsår med, at vi samlet set på hele året kan opretholde omsætningen og opnå et positivt resultat," skrives der i ledelsesberetningen.

Fynbo Foods forventer udover ny produktionsfaciliteter også at kunne indtage et nyt større kontordomicil i dette regnskabsår.

Aftalen skulle åbne kinesisk marked – coronakrisen bremser økologisk eksporteventyr Marmeladeproducent investerer 30 millioner i sin produktion

Relaterede artikler:

  • Marmeladeproducenten Fynbo Foods fra Vrå i Vendsyssel forventer at kunne fortsætte produktionen gennem den nordjyske nedlukning. | Foto: Emma Sejersen

    Nordjysk marmeladeproducent holder sporet under nedlukning

    For abonnenter

  • Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten

    Marmeladeproducent investerer 30 millioner i sin produktion

  • "Efterspørgslen af marmelade og vores andre produkter er ikke konjunkturfølsom, hvorfor vi ikke har fået glæde ved de seneste års økonomiske opsving," skriver ledelsen i Fynbo Food efter sløjt årsregnskab. | Foto: Jacob Ehrbahn / Ritzau Scanpix

    Fynbo Foods leverer dårligste resultat i 11 år

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.
  • Økologien er presset: Her er tallene bag den nedadgående kurve
  • Efter 30 år: Thise Mejeri skal have ny direktør

For abonnenter

Photo: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

For abonnenter

Foto: Pr / Frellsen
Fødevarer

Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres

For abonnenter

Foto: Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023

Foto: Coop
Detail

Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand

Irmas brand har eksisteret i 136 år, men butikkerne står nu til at lukke per 1. april 2023. Her ses Irma-pigerne ifm. kædens 125 års fødselsdag i 2011. | Foto: Miriam Dalsgaard
Detail

Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma

For abonnenter

Læs også

Photo: Torben Salomonsen
Detail

Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker

Udmeldingen om, at konkurrenten Delika Food Group vil købe Skare Food og Defco-pålægsfabrikkerne, bliver positivt modtaget hos kunderne i detailleddet.

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff/JP/Ritzau Scanpix.
Fødevarer

Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder"

2023 tegner sig til at blive endnu et udfordrende år for økologiske mejerier som Thise. Mejeridirektør ser flere positive takter, men forventer langtfra høje vækstrater.

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Penge fra salg af pålægsfabrikker kan havne flere steder

Mængden af gensidige hæftelser og interne mellemregninger er endnu ikke afklaret for kuratorer, der til gengæld har sendt ledelsen hjem.

For abonnenter

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Direktør: Derfor bliver Coop det fælles brand – 13.38
  • Nestlé varsler yderligere prisstigninger i 2023 – 13.00
  • Thise: ”Det er ikke blevet mere sjovt at sælge økomælk de seneste måneder" – 12.01
  • Virksomhedsmægler ser få potentielle købere til Irma – 11.34
  • Detailkæder ser frem til samarbejde med ny ejer af Skares pålægsfabrikker – 11.00
  • Novozymes: Novo Holdings køber aktier for 66 millioner – 10.43
  • Carlsberg undlader nyt aktietilbagekøb for at købe partner ud i Indien – 10.34
  • Lille fald i indtjeningen hos Sveriges største dagligvarekoncern – 10.33
  • Dansk lakseopdræt udsteder aktier for trecifret millionbeløb – 10.06
  • Frellsen fortsætter stime med tocifrede millionoverskud – men tynges af prispres – 09.50
  • Revisor reddede Skare fra konkurs - regning blev aldrig betalt – 09.38
  • Carlsberg: Store investorer venter på exit fra Rusland – 09.24
  • Kagedirektør ser opbremsning: "Det går ikke så stærkt for tiden" – 07.51
  • Carlsbergs topchef forventer ikke at sidde strategiperiode ud – 7. feb.
  • Carlsberg ser interesse fra russiske og internationale købere – 7. feb.
Flere nyheder

Job

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

  • Selvkørende og erfaren Supply Chain Planner søges til international FMCG-virksomhed

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

Se flere jobs

Watch Job

  • Endpoint Management Administrator

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

  • Om FødevareWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge