Mens de danske dankort har glødet ekstraordinært meget i både byggemarkeder og elektronikforretninger, kan de mest udsatte brancher i dansk erhvervsliv se langt efter de 40 mia. kr. frigivet i danske feriemidler.
"Men generelt er de brancher, der lader til at nyde rigtigt godt af feriepengene især dem, der allerede har klaret sig godt gennem coronakrisen," skriver forbrugerøkonom hos Danske Bank, Louise Aggerstrøm, i en kommentar i Børsen på tal fra transaktioner med Dankort og Mobilepay.
Ifølge forbrugerøkonomen har danskerne efter de første udbetalinger af feriepenge fortsat brugt 6 pct. mindre end normalt i sidste uge. Det er en forbedring sammenlignet med slutningen af september, hvor forbruget var nede med 15 pct., bemærker Louise Aggerstrøm Hansen, men langt fra opmuntrende.
"Når vi spørger de danskere, der planlægger at omsætte deres feriepenge til forbrug, hvad de har tænkt sig at bruge dem på, er det ellers 31 pct., der svarer, at de regner med, at pengene skal gå til fornøjelser og fritid, såsom at gå på restaurant eller kulturtilbud. Det er ca. den samme andel, der inden udbetalingen svarede, at de vil bruge pengene på større forbrugsgoder som elektronik og møbler," skriver hun.
Feriepenge kan tænde mere lys i restaurationsmørket
Nye lukketider sender forbruget ned Danskernes forbrug er tilbage – men der tegner sig et dystert billede for restauranterne