Chr Hansen-topchef: Vores forventninger bliver dagens udfordring

Mauricio Graber forudser udfordrigner med de kortsigtede investorer ovenpå udmelding om overskudsgrad under forventninger.
Mauricio Graber, administrerende direktør i Chr. Hansen, har både købt til og solgt fra i det seneste år.
Mauricio Graber, administrerende direktør i Chr. Hansen, har både købt til og solgt fra i det seneste år.
AF RITZAU FINANS

Chr. Hansen kunne torsdag morgen præsentere regnskab for fjerde kvartal og dermed gøre status over det skæve regnskabsår 2019/20.

Det var samtidig tid til at se frem mod det kommende år, hvor Chr. Hansen nu venter en organisk vækst på 5-8 pct. og en overskudsgrad (EBIT-margin) før særlige poster på 27-28 pct.

Overskudsgraden ligger et stykke under det, der var ventet af analytikerne, hvor nogle faktisk havde ventet et løft på grund af frasalget af Natural Colors, der ikke har været præget af stor lønsomhed.

Og netop Chr. Hansens forventninger bliver dagens store udfordringer, lyder det fra administrerende direktør Mauricio Graber.

"Jeg tror, at de langsigtede investorer ser positivt på vores udmeldinger, men med de kortsigtede investorer, kan der nok komme nogle udfordringer," siger han til Ritzau Finans.

"5 til 8 pct. placerer os som et højvækstselskab og passer med vores langsigtede mål, hvor vi har meldt midt til højt encifret vækst, så jeg synes, det er passende vækstforventninger, og der er meget få virksomheder i dagens verden, der kan melde vækstforventninger på 5 til 8 pct.," fortsætter han.

Hvad angår Chr. Hansens forventninger til overskudsgraden har Mauricio Graber særligt to forbehold, der gør sig gældende.

"Ebit-marginen er i særlig grad påvirket af to ting. For det første er der valuta, som vi også har skrevet i regnskabet. Her er dollar blevet svækket cirka 10 pct. over for euro, så det er den største indvirkning. Dernæst kommer ned- og afskrivninger fra de opkøb, vi har foretaget. Hvis dette bliver fraregnet, ville vi ligge på samme niveau som i år," lyder det fra direktøren.

Et definerende år

Det har været et lettere specielt år for ingrediensvirksomheden Chr. Hansen, hvor virksomheden har sagt farvel til det ene af sine tre forretningsområder, Natural Colors. Det har også sat sit præg på regnskabet, hvor flere regnskabslinjer viser huller, hvor tallene fra farvedivisionen er fjernet.

Fraregnet Natural Colors landende omsætningen i kvartalet på 254,3 mio. euro, og overskuddet af primær drift, EBIT, før særlige poster lød på 97,7 mio. euro.

Til sammenligning var omsætningen sidste år på 249 mio. euro, og der var et overskud på driften før særlige poster på 94,3 mio. euro.

Overordnet set er Mauricio Graber tilfreds.

"Det har været et definerende og et exceptionelt år for Chr. Hansen. Hvis man ser på det fulde år, har vi leveret 5 pct. i organisk vækst, hvilket er midt i vores forventninger, og en ebit-margin, der ligger højere end vores forventninger. Fjerde kvartal var en stærk afslutning, så jeg er overordnet meget tilfreds med vores organisation," lyder det fra Mauricio Graber til Ritzau Finans.

Udbruddet af covid-19 har i løbet af året påvirket Chr. Hansen både positivt og negativt, da virusset har betydet, at selskabets kunder i løbet af året har opbygget store lagerbeholdninger. Den trend er dog vendt i fjerde kvartal, lyder det fra direktøren.

Men på den lange bane kan virusudbruddet faktisk vise sig positivt for Chr. Hansen, mener Mauricio Graber.

"Vi befinder os i en verden, der er på vej til en "new normal", og her tror jeg, at man vil være mere opmærksom på planeten, mere opmærksom på at naturen ikke forhandler, og at den her pandemi vil være den første af flere nye pandemier. Derfor vil folk bekymre sig om deres immunitet, bæredygtighed og være opmærksomme på, hvad de spiser," siger Mauricio Graber.

Chr. Hansen mærkes af manglende mejerisalg i udviklingslande Chr Hansen mærkes af manglende mejerisalg i udviklingslande Sydbank: Indtjeningsprognose fra Chr Hansen skuffer klart - dyrt at vokse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter