Den amerikanske oliefabrikant Marathon Petroleum har indvilliget i at sælge sin tankstations-kæde til ejerne af 7-eleven for 21 mia. dollar. Det er markeringen for årets største amerikanske energirelaterede aftale.
Det skriver Wall Street Journal.
Aftalen kommer mindre end et år efter, at Marathon også valgte at sælge sin dagligvarebutikskæde - Speedway - til ejeren af 7-eleven, Tokyo-baserede Seven & I.
"Det her var en enkeltstående mulighed," siger Ryuichi Isaka, som er administrerende direktør for Seven & I, til Wall Street Journal.
Han tilføjer, at han ser dagligvarebutikker i USA som den største vækstdriver for virksomheden, som ellers kæmper med sine supermarkeder og stormagasiner i Japan.
Speedway-aftalen, som inkluderer 3.900 dagligvarebutikker, vil bringe 7-elevens fodaftryk i USA og Canada op på omkring 14.000 forretninger, og med Marathon-aftalen vil 7-eleven få leveret 7,7 mia. liter brændstof om året i 15 år, skriver Wall Street Journal.
Trods et kedeligt år for olie- og gasrelaterede virksomheder, har der i de seneste uger været flere eksempler på energiaftaler.
I sidste måned valgte Chevron Corp. at købe Noble Energy for 5 mia. dollar, og Berkshire Hathaway opkøbte Dominion Energys naturgaslagring- og transmissionsnetværk for 4 mia. dollar eksklusiv gæld.
Seven & I har meddelt, at overtagelsen forventeligt vil producere en værdi mellem 475 til 575 mio. dollar over tre år, skriver avisen.