FødevareWatch

Salget af Fairtrade-bananer voksede med 26 procent

Stor vækst i salget af økologiske bananer har været hovedårsag til, at mærkningsordningen Fairtrade i Danmark sidste år øgede sin omsætning med 12 pct.

Foto: Yves Herman/Reuters/Ritzau Scanpix

Mærkningsordningen Fairtrade oplever øget bevågenhed, og i 2019 så den danske del af mærkningsordningen en vækst i salget på 12 pct., skriver organisationen i en meddelelse.

Fairtrade, der har været i Danmark i 25 år, nåede sidste år en omsætning på 8,5 mio. kr. mod 7,6 mio. kr. året før.

Fairtrade Danmark oplevede sidste år en stigning i kaffe og kakao på henholdsvis 8 og 13 pct., mens salget af Fairtrade-mærkede bananer voksede med 26 pct. på det danske marked.

"Det hænger selvfølgelig sammen med, at flere dagligvarekæder droppede salg af sprøjtede bananer, men det fortæller også, at forbrugerne ønsker bananer, der er dyrket under ordnede forhold," siger Camilla Erika Lerberg, adm. direktør i Fairtrade Danmark.

Fødevareministeriet meldte i sommeren 2019 ud, at man ønskede at forbyde sprøjtemidlerne chlorpyrifos og chlorpyrifos-methyl, som var fundet på blandt andet frugt. Både Salling og Coop fulgte trop og stoppede salget af sprøjtede bananer. Det betød ifølge Fairtrade Danmark, at butikker landet over begyndte at sælge langt flere dobbeltmærkede bananer – bananer med både Øko- og Fairtrade-mærket.

"Vi oplever generelt, at detailhandlen opruster, når det gælder etisk indkøb og deres interne krav til certificeringer. Det er ikke kun en tendens vi ser i markedsføringen overfor forbrugerne, men også i klare retningslinjer om etisk handel i kædernes indkøbs- og kvalitetsafdelinger. Det giver større volumener og flere valg på hylderne," siger Camilla Erika Lerberg.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier