Unilever meddelte torsdag, at væksten i det underliggende salg i første kvartal har været flade 0 pct, og at forventningerne til 2020 suspenderes.
Det er et pænt stykke under forventningerne til salget, der ifølge Bloomberg lå på en vækst på 2,14 pct.
Omsætningen landede på 12,44 mia. euro, hvilket også var et nøk under forventningerne på 12,72 mia. euro.
Analytikere havde ifølge Bloomberg forventet en pæn stigning i det underliggende salg, der skulle trækkes op af bl.a. rengøringsprodukter til private på grund af de udgangsforbud, der gælder i mange lande.
Her steg Unilevers salg kun 2,4 pct. mod en forventning på 5,32 pct. ifølge data fra Bloomberg.
Også Unilevers fødevaredivison skuffede med en nedgang på 1,7 pct., hvor analytikere kun havde ventet et fald på 0,71 pct.
Det var ventet, skriver Royal Bank of Canada i en analyse, at salget is og andre ude-for-hjemmet-produkter, ville være hårdt ramt i første kvartal. Tilgengæld havde banken forventet en stigning i salget af andre produkter som følge af de mange udgangsforbud verden over.