FødevareWatch

Danske eksportvirksomheder vil kæmpe længe efter coronakrisen

Når tallene kommer på bordet, er Danmark tydeligvis stærkt afhængig af udlandet, og virksomheder er nødsaget til at gentænke deres forretningsstrategi, hvis de vil holde sig oven vande under og efter coronakrisen, mener flere erhvervsprofiler.

De danske virksomheder er nødsaget til at gentænke deres forretningsstrategi, hvis de vil holde sig oven vande under og efter coronakrisen.

Det udtaler en række erhvervsprofiler til Jyllands Posten Erhverv.

Når tallene kommer på bordet, er Danmark tydeligvis stærkt afhængig af udlandet - nogle af landets største virksomheder, Mærsk og Vestas, har henholdsvis 0,8 og 3,2 pct. af deres salg i Danmark, mens henholdsvis 17 og 32 pct. af virksomhedernes salg foregår i USA.

Derfor vurderer en stribe erhvervsprofiler, at dansk erhvervsliv kommer til at kæmpe, selvom Danmark åbner op for den indenlandske økonomi.

"Dansk økonomi betyder ikke noget for global økonomi. Det, der betyder noget, er hvad amerikanerne gør, og selvfølgelig også hvad de store europæiske lande gør," siger Jeppe Christiansen, som er adm. direktør i investeringsselskabet Maj Invest, til Jyllands Posten Erhverv.

Lige nu tegner der sig et billede af, at verdens lande langsom lukker ned, og ifølge Jeff Gravenhorst, som er topchef i servicekoncernen ISS, kommer der til at gå tid før landegrænserne åbner, da alle lande ønsker at have styr på situationen inden for grænserne.

Nedlukningen gælder også for Danmarks største eksportlande, blandt andet Tyskland, Sverige og USA, og derfor må der tages nye midler i brug ifølge Lars Sandahl fra Dansk Industri.

Han siger, at behovet for at virksomhederne gentænker deres strategi er stort, og den nuværende situation er så udforudsigelig, at der kræves nytænkning, skriver avisen.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier