FødevareWatch

Easyfood har delt sig op i to

En gruppe medarbejdere i Kolding-virksomheden Easyfood er ved at udtænke en offensiv strategi til efter coronakrisen. Selskabet satser blandt andet på en ny onlineplatform. "Vi gør os klar til at trykke på knappen," siger direktøren.

Flemming Paasch står i spidsen for Easyfood, som han var med til at grundlægge i 2000 i Kolding, hvor selskabet stadig producerer blandt andet brød og kage. Foto: PR/Easyfood

Convenience-producenten Easyfood har delt sig i to under coronakrisen. Det ene hold arbejder defensivt med drift, produktion og minimering af omkostninger, mens det andet hold arbejder offensivt med udvikling, investering og strategi til en fremtid efter coronakrisen.

"I stedet for at gå fra ét møde om defensiv strategi til det næste møde om, hvordan vi kommer videre, så har vi faktisk valgt at dele vores virksomhed op," siger Flemming Paasch, medstifter, medejer og adm. direktør i Easyfood.

Vi er mange, der tror, at vi er så forbandede kloge, fordi vi har været i branchen i 100 år, og så vi ved alt, hvad der foregår.

Flemming Paasch, medstifter, medejer og adm. direktør, Easyfood

I den offensive afdeling sidder over ti medarbejdere, der har fået fuldstændigt frit spil til at undersøge blandt andet, hvordan forbrugernes adfærd vil ændre sig efter krisen – uden nogen indblanding fra de øvrige kolleger.

"Vi er mange, der tror, at vi er så forbandede kloge, fordi vi har været i branchen i 100 år, og så vi ved alt, hvad der foregår. Der har vi sagt nej, nu har de et et frirum til at arbejde 100 pct. med at finde ud af, hvad der kommer efter, og så blander resten af os udenom," forklarer direktøren.

Ny onlineplatform skal i luften

Som offensivt træk vil virksomheden satse på en ny onlineplatform til at fremvise nye produkter og ideer. Platformen skal blandt andet fungere som alternativ til messer, der er udelukket i disse måneder.

"Vi vil lave et virtuelt område med webinarer og live streaming, hvor vi kan arbejde med vores produkter og udnytte situationen lige nu til at komme med en masse nye koncepter og løsninger i det danske sommerland," siger Flemming Paasch.

Platformen er stadig under udvikling, og det er meningen, at den skal sendes i luften, når markedet begynder at røre på sig igen, og krisen er ved at drive over.

"Vi gør os klar til at trykke på knappen, og det er helt vildt spændende oveni alle de her dårlige ting, der foregår lige nu. Det var noget, vi ikke havde gjort, hvis tingene bare havde kørt, som de plejede," uddyber Flemming Paasch.

Jeg tror, at det er meget vigtigt at forstå markedet og være klar, lige præcis når markedet åbner igen.

Flemming Paasch, medstifter, medejer og adm. direktør i Easyfood

Dermed investerer virksomheden tungt i fremtiden, selvom den aktuelt har mistet størstedelen af sin forretning.

"Vi har valgt at investere i den tid, der kommer bagefter, fordi vi tror, at det kan betale sig. Jeg tror, at det er meget vigtigt at forstå markedet og være klar, lige præcis når markedet åbner igen," siger han.

Vigtigt at forstå ændret adfærd

Den offensive gruppering i virksomheden, som primært består af designere, er i dialog med store detailkæder rundt omkring i verden for at blive klogere på forbrugernes adfærd.

"Der kommer helt sikkert andre forbrugsmønstre, og de arbejder på at forstå markedet, så hvis der sker ændringer, kan vi hurtigt rette ind," siger Flemming Paasch.

Arbejdet med de nuværende kunder har højeste prioritet for Easyfood. Her er sælgerne i dialog med kunderne, som blandt andet tæller Starbucks, Costa Coffee, McCafe og Tchibo, som flere steder i Europa er tvunget til at holde lukket.

"Vi er overbevist om, at de kommer tilbage igen. Vi har en fælles opgave med vores kunder om at få markedet etableret så hurtigt som muligt igen bagefter. Det får vi alle brug for," siger han.

Easyfood kører i øjeblikket kun med en tredjedel af sin produktion med levering af især brød, kage og pølsehorn til detailhandlen. 57 af 160 medarbejdere er desuden hjemsendt. Direktøren har dog planer om at trække dem tilbage igen efter 9. juni, hvor perioden med lønkompensation udløber.

Easyfood vokser for ottende år i træk

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier