Cateringkæmpe forsinker betaling til vrede leverandører

Det er faldet flere producenter hårdt for brystet, at Dansk Cater i sidste uge sendte breve til sine leverandører, hvor man som følge af den ekstraordinære coronasituation ville udskyde sine betalinger i en periode. Direktør erkender, at kommunikationen kunne have været bedre.
Foto: PR/Euro Cater
Foto: PR/Euro Cater

Dansk Cater-ledelsen sendte i sidste uge et brev til sine mere end 1000 leverandører. Et brev, som vakte en del opstandelse.

I brevet blev det i klar skrift formuleret, at Dansk Cater som følge af den usikre situation i hele horesta-segmentet ville forsinke betalingen til sine leverandører på varer, der var leveret til og med 14. marts. Forsinkelsen ville ifølge brevet betyde, at koncernens betalinger først ville blive gennemført 28 dage senere end aftalt. Dermed skulle leverandørerne vente op til to måneder på at få deres penge.

Derudover fremgår det, at "al fremadrettet, altså fakturaer udstedt fra d. 15. marts, vil som udgangspunkt blive afregnet i forhold til normale betalingsbetingelser."

FødevareWatch har været i kontakt med flere producenter, der har modtaget brevet, men som ikke ønsker at stå frem med navns nævnelse. Fælles for dem alle er, at de stiller sig uforstående overfor fremgangsmåden. En kritiserer desuden, at Dansk Cater, som i de seneste to regnskabsår har genereret langt over 600 mio. kr. i overskud og har en egenkapital på 480 mio. kr., er så hurtig på aftrækkeren, når det kommer til at sende likviditetsproblemet videre til de ofte meget mindre leverandører.

Niels Jensen, direktør i organisationen Mærkevareleverandørerne MLDK, ønsker ikke at forholde sig til den konkrete sag, men siger som en mere generel betragtning, at han ikke finder det "klædeligt, at Sorteper sendes videre på denne måde."

"Jeg har fuld forståelse for den del, som handler om, at der kan være et likviditetspres, som vi ser det mange steder for øjeblikket. Men når det er sagt, så skal det ikke være leverandørens opgave at agere bank for sine kunder," siger han til FødevareWatch og fortsætter:

"Lige nu finansierer leverandørerne gennem lange kredittider i dagligvarehandlen rigtig mange af de varer, der står på hylderne og ude i skabene hos forbrugerne. Lægger man til det regnestykke, at en kunde i foodservice så stopper med at betale sine regninger med tilbagevirkende kraft, så rammer det ekstra hårdt hos de i forvejen pressede producenter og leverandører."

Salling Group betaler leverandørregninger for 500 millioner før tid

Forsøgte at være på forkant, men...

Til FødevareWatch siger Steen D. Pedersen, adm. direktør i Dansk Cater, at brevet blev sendt ud forud for, at hjælpepakkerne fra regeringen blev fremlagt. Det skete som klar reaktion på, at 85-90 pct. af omsætningen i den private sektor inden for hoteller, restaurationer og cafeer faldt bort i løbet af ganske få dage.

"Det er klart, at det (regeringens nedlukninger, red) ville have en stor påvirkning på os og vores kunder, og derfor gjorde vi det for at skabe et overblik og have en chance for at læse diverse hjælpepakker igennem," siger han og tilføjer:

"Vi prøvede at være på forkant med situationen, men vil ville nok ikke håndteret det på samme måde i dag."

Var I for utålmodige i forhold til at sende usikkerheden omkring situationen videre til jeres leverandører i situationen?

"Det kommer jo an på, hvordan det er blevet modtaget de forskellige steder, men den bekymring, som vi havde, og som alle vores kunder har, ville vi selvfølgelig dele med leverandørerne."

Steen D. Pedersen fremhæver, at mange leverandører i ugen efter nedlukningen i uge 11 boostede deres salg i detailsektoren og var i stand til at flytte meget af det manglende salg i foodservice over på den del. Samme mulighed for at flytte fokus har Dansk Cater ikke.

Har I ikke et ansvar, før i sender den her videre, når man tager jeres størrelse og økonomi i betragtning?

"Jeg synes, vi har et ansvar, som jeg også synes, at vi tager på os. Hvis ikke vi skulle fortælle vores leverandører, at det her er alvorligt, så ved jeg ikke, hvad vi skulle sige for at have taget ansvar. Så kan man diskutere, hvor gode vi var til at kommunikere og skrive brevet, og det gør jeg gerne. Men vi var jo også nødt til at sige, at det kan godt være, at der er nogen, der sidder og jubler over, at tallene går strygende i detail, men hos alle vores mange tusinde kunder og os er situationen en helt anden."

Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Kan man ikke hævde, at I har en størrelse og en pengetank, som gør, at I skulle have udvist lidt mere tålmodighed og ikke sendt problemet videre til de leverandører, som jo også er presset i den her situation?

"Du har helt ret i, at vi er en stor, god og sund forretning, men verdensbilledet har ændret meget og drastisk i den seneste uge, og meget er kommet til at handle om den likviditet, som vi også skal have for at kunne betale vores regninger. Vi sælger på kredit, og vi skal også tænke på vores kunder i den her situation," siger Steen D. Pedersen.

Nogenlunde samtidig med, at Dansk Cater onsdag sendte sit brev til leverandørerne, gjorde konkurrenten Hørkram det samme. I det brev, som FødevareWatch også har fået indsigt i, fremgår det, at betalingsbetingelserne ikke ændrer sig som følge af den ekstraordinære situation.

Hjælpepakker har hjulpet, men...

Regeringen har ad flere omgange i den seneste uge fremlagt hjælpepakker, der skal kompensere for tab og faste udgifter i den kommende tid. Ligesom i restaurationssektoren er man i foodservice-sektoren også positiv over for udsigterne til at kunne få en økonomisk håndsrækning.

Få overblikket: Sådan vil Folketinget hjælpe erhvervslivet gennem krisen

"Det er klart positivt, at de er kommet. Vi kan se, at de er målrettet vores kunder, ligesom vi også kan gøre brug af dem, for vi kommer også til at hjemsende en hel del medarbejdere på de her hjælpepakker, hvor vi bibeholder tilknytningen, så det har helt klart forandret billedet for os, at der så massivt kommer støtte i vores branche."

Gælder teksten i det brev så stadig, også efter at I har fået de positive meldinger i hjælpepakkerne?

"Det er selvfølgelig en forandring, at der nu så massivt kommer hjælp. Hvordan præcis forandringerne kommer til at se ud, det afhænger jo selvfølgelig af, hvordan de her pakker kommer til at udmønte sig. Bliver alt business as usual, så fortsætter alt jo på vanlig vis, men det er svært at spå om fremtiden på det her. Vores syn på sagen er meget mere komfortabelt i dag, end det var i starten af ugen," lyder svaret fra Steen D. Pedersen fredag eftermiddag.

Han tilføjer, at koncernen ligesom hele restaurationssektoren bevæger sig i ukendt land, og at det fortsat handler om at gardere sig bedst muligt i den situation.

"Vi skal finde ud af, hvordan vi skal melde ind på de her ordninger, og der er vi i samme båd, som alle vores kunder. Først derefter kan vi finde ud af, hvad det er for et niveau, som vi skal arbejde på. Vi leverer stadig til sygehuse og den offentlige sektor, men her er det også på et væsentligt reduceret niveau i forhold til, hvad vi plejer, og derfor kigger vi på, hvordan bilerne kører deres ruter, og om de kan slås sammen, ligesom vi kigger på bemandingssituationen på lagrene dag og nat," lyder det.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter