FødevareWatch

Ægtepar vil sælge 100.000 glas økologisk babymos: "Vi så et hul i markedet"

Thomas Hermansen og Ditte Mortensen har satset på økologisk og fuldstændig dansk babymos. Nu vælter henvendelserne ind fra kinesiske forhandlere. "Vi er endnu for små til at håndtere det," siger Thomas Hermansen, der vil tredoble produktionen i år.

Thomas Hermansen og Ditte Mortensen grundlagde Fra Fejø i 2017. Foto: Fra Fejø PR

Blandt æbleplantagerne på sydsjællandske Fejø ligger producenten af økologiske babymos Fra Fejø IVS. Ægteparret bag bruger øens æbler til at fremstille mosen, der kommer på glas prydet med den røde øko-certificering.

Samtlige ingredienser er hentet lokalt indenfor landets grænser, ligesom babymaden bliver produceret på dansk jord – og netop det udgangspunkt blev grundlaget for hele forretningen.

"Vi så et hul i markedet for økologisk, danskproduceret babymos baseret udelukkende på danske råvarer. Der var simpelthen ikke noget, da vi selv stod i en situation, hvor vi skulle bruge det," siger adm. direktør Thomas Hermansen, der stiftede Fra Fejø med sin hustru Ditte Mortensen.

Ægteparret greb muligheden og etablerede sin egen produktion i 2017. Siden lanceringen er henvendelserne fra Kina væltet ind, hvor Danmark allerede er store inden for modermælkserstatning.

"Jeg har fået mange henvendelser fra Kina, men vi er endnu for små til at håndtere det. Når vi har opskaleret produktionen og fået ordentligt fat i det nordiske marked, kunne Kina bestemt blive et marked, vi ser mod," siger direktøren.

Fra 30.000 til 100.000 glas

Sidste år afsatte Fra Fejø 30.000 glas babymos. I år forventer direktøren, at 100.000 enheder vil flyve ud af selskabets produktionslokaler.

"Det er endda konservativt sat," tilføjer han.

Babymosproducenten har netop landet to større aftaler i Danmark, som vil sætte fart under omsætningen, hvis alt går efter planen. Derudover er Fra Fejø i dialog med to udenlandske forhandlere, og der er udsigt til, at friske kontrakter snart vil ligge på bordet.

doc79buvpqgkzk6h3895sc.jpg
Foto: Fra Fejø PR

"Vi har ikke eksporteret før, så det vil være en god mulighed for os," siger Thomas Hermansen.

Lige nu bliver babymosen solgt i alle Irmas butikker på tværs af landet og en række specialbutikker. I alt har Fra Fejø omkring 250 forhandlere med selskabets sideprojekter som eddike, sirup og marmelade.

"Babymaden har et særligt stort markedspotentiale og er derfor vores altoverskyggende fokus. Det er det produkt, vi vil ud i verden med. Vores øvrige produkter passer det os fint at holde på det danske marked," siger Thomas Hermansen.

Interesse fra investor

Trods en stigende opmærksomhed bland forhandlere er overskuddet endnu ikke landet i den relativt nyopstartede virksomhed.

"Vi er i en branche, hvor likviditet er noget, man bokser meget med," siger Thomas Hermansen.

Selskabet kom ud af sit seneste regnskabsår, der løb til 31. marts 2019, med et underskud på 92.000 kr. Egenkapitalen endte på minus 77.000 kr. Han forventer, at selskabet vil landet "et fint overskud" i år.

En investor er derfor heller ikke uinteressant for iværksætterselskabet, og flere interesserede har meldt sig på banen.

"Vi er ved at geare vores forretning både produktionsmæssigt, men også økonomisk," forklarer Thomas Hermansen.

Udenlandske storspillere

Der er masser af store udenlandske spillere på markedet for babymos, og det er dem, der repræsenterer Fra Fejøs største konkurrence.

"Vi adskiller os fra dem ved at være 100 pct. danske i produktion såvel som indhold. Det er os mod alle de udenlandske," mener Thomas Hermansen.

De udenlandske konkurrenter kan også præstere på øko-fronten, og dem kan det være svært at konkurrere med på pris.

"Til gengæld har vi den danske øko-certificering, og det vægter hos kunderne, fordi mærket er kendt for sin kvalitet både i ind- og udlandet. Men vi hverken kan eller vil konkurrere på pris. Nogle af de udenlandske brands kan lave økologi til under den halve pris på grund af stordriftsfordele og udenlandske råvarer," siger direktøren.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier